-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2020 (Mengenal nombor 1 hingga 10)


Blog Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2020 pada kali ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang bertunjangkan tunjang Sains dan Teknologi yang bertajuk ’Mengenal nombor 1hingga 10’.


Mengenal nombor ini merupakan salah satu fokus yang amat ditekankan kepada kanak-kanak di awal usia mereka dan topik ini terkandung dalam fokus dalam tunjang sains dan teknologi yang terkandung dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK). Oleh yang demikian, iainya merupakan salah satu aspek pendidikan yang amat penting kepada kanak-kanak.
Sebelum kanak-kanak belajar dengan lebih terperinci mengenai sistem nombor, mereka terlebih dahulu perlu mengenal setiap nombor. Namun, pada usia awal kanak-kanak ini, mereka perlu didedahkan dengan beberapa nombor asas sahaja seperti nombor 1 hingga 10. Hal ini demikian supaya mereka dapat memahami dan dapat mengingati nombor yang telah di ajar satu per satu dengan baik.
Pelbagai cara yang boleh pendidik/pelajar praktikal gunakan untuk kanak-kanak belajar mengenali nombor-nombor tersebut. Pada peringkat permulaan ini, pendidik/pelajar praktikal boleh mendedahkan kepada kanak-kanak mengenai nombor ini dengan menggunakan kad imbasan terlebih dahulu sebagaimana contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang di berikan contoh ini.
Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2020 ’Mengenalnombor 1 hingga 10’.

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Aktif

Tarikh                                    : 10/4/2019 (Rabu)

Masa                                       : 9 pagi hingga 10 pagi

Bil pelajar                              : 4 Orang

Tajuk                                      : Mengenal nombor 1 hingga 10

Tunjang Utama                     : Sains dan teknologi

Fokus                                      : MA 2.0 Konsep Nombor

Standard Kandungan           : MA 2.1 Memahami nombor 1 hingga 10

Standard Pembelajaran       : MA 2.1.1 Menyebut nombor 1 hingga 10 mengikut urutan

Kesepaduan Tunjang           : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus.

Hasil Pembelajaran               : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenal nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
ii. Menyebut nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
iii. Menulis nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.


Pengetahuan Sedia Ada       : Boleh membilang nombor 1 hingga 10

Bahan Bantu Mengajar        : Kad imbasan, lembaran kerja dan pensel

Kemahiran Berfikir (KB)    : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                     : Hemah tinggi dan kerajinan

Fokus MI                               : Kecerdasan verbal-linguistik






Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 5  Minit)

Bersoal jawab tentang pengetahuan murid





1. Guru bertanya kepada murid-murid tentang apa yang ingin dipelajari.
2. Guru bersoal jawab tentang pengetahuan murid mengenai nombor 1 hingga 10.
PN
Hemah tinggi

MI
Verbal-linguistik

KBAT
Menganalisis
Langkah 1
( 10  Minit)

Menyebut dan menulis nombor 1 dan 2





 1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai nombor 1 dan 2 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid menulis nombor 1 dan 2 pada lembaran kerja.

ABM
Kad imbasan, lembaran kerja

PN
Kerajinan

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Langkah 2
( 10   Minit)

Menyebut dan menulis nombor 3 dan 4

1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai nombor 3 dan 4 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid menulis nombor 3 dan 4 pada lembaran kerja.

ABM
Kad imbasan, lembaran kerja

PN
Kerajinan

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Langkah 3
( 10   Minit)

Menyebut dan menulis nombor 5 dan 6








1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai nombor 5 dan 6 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid menulis nombor 5 dan 6 pada lembaran kerja.


ABM
Kad imbasan, lembaran kerja

PN
Kerajinan

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Langkah 4
(  10  Minit)

Menyebut dan menulis nombor 7 dan 8

1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai nombor 7 dan 8 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid menulis nombor 7 dan 8 pada lembaran kerja.
ABM
Kad imbasan, lembaran kerja

PN
Kerajinan

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Langkah 5
(  10  Minit)

Menyebut dan menulis nombor 9 dan 10

1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai nombor 9 dan 10 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid menulis nombor 9 dan 10 pada lembaran kerja.


ABM
Kad imbasan, lembaran kerja

PN
Kerajinan

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Penutup
(   5 Minit)

Mengulangi  menyebut nombor 1 hingga 10

1. Guru meminta murid-murid mengulangi nombor 1 hingga 10


Refleksi Guru            :
Kelebihan: Aktiviti menyebut nombor satu per satu pada kad imbasan dapat melatih perkembangan bahasa dan komunikasi murid-murid di samping melatih perkembangan kognitif dalam mengingati nombor.
Kelemahan: Kad imbasan yang digunakan tidak begitu kukuh.
Penambahbaikan: Guru perlu menggunakan kad imbasan yang lebih berkualiti


KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

MATEMATIK AWAL

MA 6
MA 2.1
Pengetahuan tentang nombor

1
Boleh membilang objek.



2
Boleh menggunakan bentuk untuk mewakili bilangan objek.



3
Boleh memadankan angka dengan bilangan objek 1-10.

PERKEMBANGAN FIZIKAL

FK 1
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus

1
Boleh menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.



2
Boleh melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.



3
Boleh melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih kompleks.



Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Mengenal nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul

Item 2
Menyebut nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
Item 3
Menulis nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul
1.




* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid


manfaat kepada para pembaca sekalian.


2 Responses to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2020 (Mengenal nombor 1 hingga 10)"

  1. Your Affiliate Profit Machine is ready -

    And making profit with it is as easy as 1, 2, 3!

    This is how it works...

    STEP 1. Tell the system which affiliate products you want to push
    STEP 2. Add some PUSH BUTTON traffic (it ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. See how the system explode your list and sell your affiliate products for you!

    So, do you want to start making profits?

    Click here to activate the system

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel