Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2020 (Mengenal nombor 1 hingga 10)
Tuesday, 30 May 2023
2 Comments
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2020 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang
bertunjangkan tunjang Sains dan Teknologi yang bertajuk ’Mengenal nombor 1hingga 10’.
Mengenal
nombor ini merupakan salah satu fokus yang amat ditekankan kepada kanak-kanak
di awal usia mereka dan topik ini terkandung dalam fokus dalam tunjang sains
dan teknologi yang terkandung dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan
(KSPK). Oleh yang demikian, iainya merupakan salah satu aspek pendidikan yang
amat penting kepada kanak-kanak.
Sebelum
kanak-kanak belajar dengan lebih terperinci mengenai sistem nombor, mereka
terlebih dahulu perlu mengenal setiap nombor. Namun, pada usia awal kanak-kanak
ini, mereka perlu didedahkan dengan beberapa nombor asas sahaja seperti nombor
1 hingga 10. Hal ini demikian supaya mereka dapat memahami dan dapat mengingati
nombor yang telah di ajar satu per satu dengan baik.
Pelbagai
cara yang boleh pendidik/pelajar praktikal gunakan untuk kanak-kanak belajar
mengenali nombor-nombor tersebut. Pada peringkat permulaan ini,
pendidik/pelajar praktikal boleh mendedahkan kepada kanak-kanak mengenai nombor
ini dengan menggunakan kad imbasan terlebih dahulu sebagaimana contoh Rancangan
Pengajaran Harian (RPH) yang di berikan contoh ini.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2020 ’Mengenalnombor 1 hingga 10’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Aktif
Tarikh :
10/4/2019 (Rabu)
Masa : 9 pagi
hingga 10 pagi
Bil
pelajar :
4 Orang
Tajuk
:
Mengenal nombor 1 hingga 10
Tunjang
Utama : Sains dan
teknologi
Fokus :
MA 2.0 Konsep Nombor
Standard
Kandungan :
MA 2.1 Memahami nombor 1 hingga 10
Standard
Pembelajaran : MA 2.1.1 Menyebut
nombor 1 hingga 10 mengikut urutan
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus.
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenal nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di
hadapan kelas dengan betul.
ii.
Menyebut nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di
hadapan kelas dengan betul.
iii.
Menulis nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan di
hadapan kelas dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Boleh membilang nombor
1 hingga 10
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, lembaran
kerja dan pensel
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Hemah tinggi dan kerajinan
Fokus
MI :
Kecerdasan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab tentang pengetahuan murid
|
1. Guru bertanya kepada
murid-murid tentang apa yang ingin dipelajari.
2. Guru bersoal jawab
tentang pengetahuan murid mengenai nombor 1 hingga 10.
|
PN
Hemah tinggi
MI
Verbal-linguistik
KBAT
Menganalisis
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Menyebut dan menulis nombor 1 dan 2
|
1. Guru menunjukkan kad imbasan yang
mempunyai nombor 1 dan 2 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid
menulis nombor 1 dan 2 pada lembaran kerja.
|
ABM
Kad imbasan, lembaran kerja
PN
Kerajinan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Menyebut dan menulis nombor 3 dan 4
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai nombor 3 dan 4 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyebut
nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid
menulis nombor 3 dan 4 pada lembaran kerja.
|
ABM
Kad imbasan, lembaran kerja
PN
Kerajinan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menyebut dan menulis nombor 5 dan 6
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai nombor 5 dan 6 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid
menulis nombor 5 dan 6 pada lembaran kerja.
|
ABM
Kad imbasan, lembaran kerja
PN
Kerajinan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 4
( 10 Minit)
|
Menyebut dan menulis nombor 7 dan 8
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai nombor 7 dan 8 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid
menulis nombor 7 dan 8 pada lembaran kerja.
|
ABM
Kad imbasan, lembaran kerja
PN
Kerajinan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 5
( 10 Minit)
|
Menyebut dan menulis nombor 9 dan 10
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai nombor 9 dan 10 kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
menyebut nombor tersebut satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid
menulis nombor 9 dan 10 pada lembaran kerja.
|
ABM
Kad imbasan, lembaran kerja
PN
Kerajinan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Mengulangi
menyebut nombor 1 hingga 10
|
1. Guru meminta murid-murid
mengulangi nombor 1 hingga 10
|
Refleksi
Guru :
Kelebihan:
Aktiviti menyebut nombor satu per satu pada kad imbasan dapat melatih
perkembangan bahasa dan komunikasi murid-murid di samping melatih perkembangan
kognitif dalam mengingati nombor.
Kelemahan:
Kad imbasan yang digunakan tidak begitu kukuh.
Penambahbaikan:
Guru perlu menggunakan kad imbasan yang lebih berkualiti
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
MATEMATIK AWAL
|
|||
MA 6
|
MA 2.1
Pengetahuan
tentang nombor
|
1
|
Boleh
membilang objek.
|
2
|
Boleh
menggunakan bentuk untuk mewakili bilangan objek.
|
||
3
|
Boleh memadankan
angka dengan bilangan objek 1-10.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan
Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenal nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru
tunjukkan di hadapan kelas dengan betul
|
Item 2
Menyebut nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru
tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
|
Item 3
Menulis nombor 1 hingga 10 berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan
di hadapan kelas dengan betul
|
||
1.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan PengajaranHarian (RPH) terkini 2020 pada kali ini dapat memberi
manfaat kepada para pembaca sekalian.
Your Affiliate Profit Machine is ready -
ReplyDeleteAnd making profit with it is as easy as 1, 2, 3!
This is how it works...
STEP 1. Tell the system which affiliate products you want to push
STEP 2. Add some PUSH BUTTON traffic (it ONLY takes 2 minutes)
STEP 3. See how the system explode your list and sell your affiliate products for you!
So, do you want to start making profits?
Click here to activate the system
THANKS FOR THE FORMAT
ReplyDelete