Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah-Tunjang Komunikasi (Mengenal huruf q dan r)
Tuesday, 30 May 2023
4 Comments
Tunjang Komunikasi merupakan salah satu tunjang utama yang terdapat dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan atau dikenali sebagai KSPK. Tunjang Komunikasi ini terdiri daripada 4 bahasa iaitu:
- Bahasa Melayu;
- Bahasa Inggeris;
- Bahasa Cina;
- Bahasa Tamil.
Disini terdapat satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini bertunjangkan Tunjang Komunikasi yang anda boleh gunakan dalam mengadakan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan anak-anak didik anda. Butirannya adalah seperti berikut mengenai Rancangan Pengajaran Harian (RPH) ini:
Tajuk: Mengenal huruf q dan r.
Fokus: BM 2.0 Kemahiran membaca.
Standard kandungan: BM 2.2 Mengenal huruf abjad.
Standard pembelajaran: BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad.
Kesepaduan tunjang: FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh : 1/5/2019 (Rabu)
Masa :
9.30 a.m hingga 10.15 a.m
Bil pelajar :
11 Orang
Tajuk :
Mengenal huruf q dan r
Tunjang Utama :
Komunikasi
Fokus :
BM 2.0 Kemahiran Membaca
Standard Kandungan : BM 2.2 Mengenal
huruf abjad
Standard Pembelajaran : BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad
Kesepaduan
Tunjang : FK 1.1.1
Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti huruf q dan r yang telah guru tuliskan pada papan putih dengan
betul.
ii.
Menampal butang baju pada huruf q dan r yang dilekatkan pada papan putih secara
bekerjasama dengan baik.
iii.
Menyambung garisan titik-titik huruf q dan r pada lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Menyebut abjad
dalam bentuk nyanyian
Bahan
Bantu Mengajar : Kad imbasan,
butang baju dan lembaran kerja
Kemahiran
Berfikir (KB) : Menganalisis dan
mengaplikasi
Penerapan Nilai :
Kerajinan dan kerjasama
Fokus MI :
Kecerdasan muzik, kinestetik dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Menyanyikan lagu abc
|
1. Guru menunjukkan video
lagu abc kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.
3. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka terhadap huruf.
|
PN
Kerajinan
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik dan muzik
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan huruf q dan r
|
1. Guru menulis huruf q dan
r pada papan putih.
2. Guru menyebut huruf-huruf
tersebut lalu meminta murid-murid menyebut semula huruf tersebut.
3. Guru meminta murid-murid
mengenalpasti huruf-huruf tersebut.
|
ABM
KBAT
PN
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Melekatkan butang baju pada huruf q dan r
|
1. Guru menyediakan kad
imbasan yang mempunyai huruf q dan r lalu melekatkannya pada papan putih.
2. Guru menyediakan butang
baju kepada murid-murid.
3. Guru menunjukkan contoh untuk
menjalankan aktiviti tersebut iaitu menampal butang baju pada huruf q dan r
agar membentuk huruf-huruf tersebut.
4. Guru memanggil
murid-murid secara sukarela lalu meminta murid-murid menampal butang baju
pada huruf q dan r yang tertampal pada papan putih.
|
ABM
Kad imbasan dan butang baju.
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Kinestetik dan verbal-linguistik
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menyambung titik-titik huruf q dan r
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai huruf q dan r.
2. Guru meminta murid-murid
menyambung titik-titik pada huruf tersebut agar membentuk huruf q dan r.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Kinestetik dan
verbal-linguistik
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Imbas kembali
|
1. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
|
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi guru : ________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
BAHASA
MELAYU
|
|||
BM 3
|
BM 2.2 Mengecam dan menyebut abjad
|
1
|
Hanya boleh menyebut abjad.
|
2
|
Boleh mengecam dan menyebut sebahagian
abjad .
|
||
3
|
Boleh mengecam dan menyebut huruf besar
dan huruf kecil dengan betul.
|
||
PERKEMBANGAN
FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi / Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM / KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti huruf q dan r yang telah guru tuliskan pada papan putih
dengan betul
|
Item 2
Menampal
butang baju pada huruf q dan r yang dilekatkan pada papan putih secara
bekerjasama dengan baik.
|
Item 3.
Menyambung
garisan titik-titik huruf q dan r pada lembaran kerja dengan betul
|
||
1.
|
* Nyatakan
skala yang bersesuaian dengan murid
Semoga RPH terkini ini memberi bermanfaat untuk para guru, pelajar dan para pembaca sekalian.
Baca juga: Penulisan Rancangan Pengajaran (Harian/Aktiviti)
Baca juga: Penulisan Rancangan Pengajaran (Harian/Aktiviti)
Terima kasih, Sangat membantu!
ReplyDeleteslm cikgu..rph mengenai cerita rakyat ada x
ReplyDeletetq cikgu..
ReplyDeletemasyaAllah terima kasih cikgu, RPH cikgu sangat membantu saya
ReplyDelete