Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mengetahui solat fardu dan bilangan rakaatnya)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
yang bertunjangkan tunjang tunjang kerohanian, sikap dan nilai yang bertajuk ’ Mengetahui solat fardu danbilangan rakaatnya’.
Sebagaimana
yang telah kita ketahui, solat merupakan
rukun Islam kedua yang wajib dikerjakan oleh setiap umat Islam di muka
bumi ini. Solat merupakan ibadat yang amat penting yang perlu dilakukan oleh
umat Islam. Oleh yang demikian, kita sebagai ibu bapa perlu memainkan peranan
yang amat penting dalam memberi pendidikan agama terutamanya dalam aspek ibadat
solat ini terhadap anak-anak kita. Hal ini demikian supaya anak-anak kita
menjadi seorang anak yang soleh dan solehah serta berguna pada masa hadapan.
Kita
sebagai guru/pendidik/pelajar praktikal dianggap sebagai ibu bapa kedua ketika
mendidik kanak-kanak di sekolah. Oleh yang demikian, kita perlulah mendidik
mereka dalam segenap aspek termasuklah aspek ibadat solat ini. Untuk peringkat
permulaan, kita boleh mendedahkan kepada kanak-kanak mengenai nama-nama solat
fardhu agar mereka dapat mengetahui dan mengingatinya dengan baik.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 yang bertajuk ’Mengetahuisolat fardu dan bilangan rakaatnya’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Aktif
Tarikh :
4/4/2019 (Khamis)
Masa : 9 pagi
hingga 10 pagi
Bil
pelajar :
4 Orang
Tajuk
:
Mengetahui solat fardu dan bilangan rakaatnya
Tunjang
Utama : Kerohanian,
Sikap dan Nilai
Fokus : 3.0
Ibadah
Standard
Kandungan :
PI 3.3 Mengetahui solat fardu
Standard
Pembelajaran : PI 3.3.1 Menyebut
nama-nama solat fardu
Kesepaduan Tunjang : PM 1.0 Kepercayaan
kepada tuhan
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Menyebut lafaz niat solat Subuh serta bilangan rakaatnya yang telah diajarkan
oleh guru dengan betul.
ii.
Menyebut lafaz niat solat Zuhur dan Asar serta bilangan rakaatnya yang telah
diajarkan oleh guru dengan betul.
iii.
Menyebut lafaz niat solat Maghrib dan Isyak serta bilang rakaatnya yang telah
diajarkan oleh guru dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui nama waktu solat
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja,
laptop, kertas mewarna dan kad imbasan
Kemahiran Berfikir (KB) : Mengaplikasi
Penerapan Nilai : Kepercayaan kepada
Tuhan dan kerjasama
Fokus
MI :
Kecerdasan verbal-linguistik dan eksistensi
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Memberi dan menjawab salam
|
1. Murid bangun tanda hormat
guru masuk ke kelas. ”Selamat pagi, cikgu”.
2. Guru memberi salam dan
murid menjawabnya ”Assalamualaikum, semua murid” ”Waalaikumussalam, cikgu.”.
3. Semua murid membaca doa
belajar, murid dipersilakan duduk.
|
PN
Kepercayaan kepada Tuhan
MI
Verbal-linguistik,
eksistensi
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Menyebut lafaz niat solat Subuh
|
1. Guru meminta murid-murid
menyanyikan lagu ’Lima waktu solat’ bersama-sama.
2. Guru menyebut dan murid
murid mengikut bacaan lafaz niat
solat.
3. Guru menyebut lafaz niat
solat Subuh. ”Sahaja aku solat Subuh dua rakaat kerana Allah taala”.
4. Guru meminta murid-murid
menyebut semula lafaz niat solat tersebut.
|
ABM
Laptop
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kepercayaan kepada Tuhan, kerjasama
IM
Verbal-linguistik,
eksistensi
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Menyebut lafaz niat solat Zuhur dan Asar
|
1. Guru menyebut lafaz niat
solat Zuhur. ”Sahaja aku solat Zuhur empat rakaat kerana Allah taala”.
2. Guru meminta murid-murid
menyebut semula lafaz niat solat tersebut.
3. Guru menyebut lafaz niat
solat Asar. ”Sahaja aku solat Asar empat rakaat kerana Allah taala”.
4. Guru meminta murid-murid
menyebut semula lafaz niat solat tersebut.
|
ABM
Laptop
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kepercayaan kepada Tuhan, kerjasama
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menyebut lafaz niat solat Maghrib dan Isyak
|
1. Guru menyebut lafaz niat
solat Maghrib. ”Sahaja aku solat Maghrib tiga rakaat kerana Allah taala”.
2. Guru meminta murid-murid
menyebut semula lafaz niat solat tersebut.
3. Guru menyebut lafaz niat solat
Isyak. ”Sahaja aku solat Isyak tiga rakaat kerana Allah taala”.
4. Guru meminta murid-murid
menyebut semula lafaz niat solat tersebut.
|
ABM
Laptop
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kepercayaan kepada Tuhan, kerjasama
MI
Verbal-linguistik,
eksistensi
|
Langkah 4
( 10 Minit)
|
Menunjukkan kad imbasan yang mempunyai bilangan rakaat solat
|
1. Guru menyediakan kad
imbasan yang mempunyai nombor bilangan rakaat dalam solat iaitu 2, 3 dan 4.
2. Guru memanggil nama
murid-murid secara rawak dan menyebut nama waktu solat secara rawak.
3. Guru menyebut waktu solat
dan meminta murid-murid menunjukkan bilangan rakaat solat tersebut
menggunakan kad imbasan yang telah disediakan.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kepercayaan kepada Tuhan, kerjasama
MI
Verbal-linguistik, eksistensi
|
Langkah 5
( 10 Minit)
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja.
2. Guru meminta murid-murid
menulis bilangan rakaat setiap solat fardu.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik,
eksistensi
|
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Mewarna gambar orang menunaikan solat
|
1. Guru memberikan kertas
mewarna kepada murid-murid yang mempunyai gambar orang menunaikan solat.
2. Guru meminta murid-murid
mewarnakan gambar tersebut dengan baik.
3. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali tentang apa yang telah mereka pelajari.
|
ABM
Kertas mewarna
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi Guru :
Kelebihan:
Aktiviti meminta murid-murid menyebut semula lafaz solat merupakan aktiviti
yang akan meningkatkan lagi ingatan murid-murid dalam mengingati sesuatu perkara.
Hal ini juga menunjukkan bahawa perkembangan kognitif murid juga dapat
ditingkatkan lagi melalui aktiviti sebegini.
Kelemahan:
Segelintir murid-murid dilihat menunjukkan rasa bosan ketika guru meminta
membacakan semula niat solat yang telah diajar. Hal ini mungkin disebabkan
tiada alat bantu mengajar yang menarik digunakan dalam pembelajaran sebegini.
Penambahbaikan:
Guru perlu menggunaakan alat bantu mengajar yang dapat meningkat perkembangan
murid-murid dalam sesi pembelajaran.
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Menyebut lafaz niat solat Subuh serta bilang rakaatnya yang telah diajarkan oleh guru dengan betul
|
Item 2
Menyebut lafaz niat solat Zuhur dan Asar serta bilang rakaatnya yang
telah diajarkan oleh guru dengan betul.
|
Item 3
Menyebut lafaz niat solat Maghrib dan Isyak serta bilang rakaatnya
yang telah diajarkan oleh guru dengan betul
|
||
1.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran
Harian terkini 2019 pada kali ini dapat memberi
manfaat kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mengetahui solat fardu dan bilangan rakaatnya)"
Post a Comment