Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga).
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Kenali bentuksegiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga’.
Pendedahan
mengenai aspek bentuk di awal usia kanak-kanak sememangnya amat dititikberatkan
kepada kanak-kanak agar mereka dapat mengetahui serta memahami apa erti
sebenarnya bentuk itu. Antara bentuk yang boleh diberi pendedahan kepada
kanak-kanak di awal usia mereka adalah bentuk segiempat, bulat, segitiga dan
bujur.
Namun,
diantara bentuk-bentuk yang disebutkan sebentar tadi, ramai di antara
kanak-kanak yang didapati mengalami kekeliruan dalam membezakan bentuk
segiempat iaitu segiempat sama dan segiempat tepat. Hal ini mungkin disebabkan
mereka hanya tahu menyebut sahaja nama bentuk itu tetapi tidak dapat membezakan
dengan betul apabila melihat kedua-dua jenis bentuk tersebut.
Oleh yang demikian, disini terdapat satu contoh
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 mengenai tajuk ’ Kenali bentuksegiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga’ yang boleh dimanfaatkan
oleh para guru/pendidik dan pelajar praktikal dalam mendidik kanak-kanak.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
21/5/2019 (Selasa)
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : MA 6.0
Bentuk Dan Ruang
Standard
Kandungan :
MA 6.2 Menghasilkan binaan berdasarkan bentuk yang biasa dijumpai di persekitaran
Standard
Pembelajaran : MA 6.2.1 Mengecam
bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan
bulatan
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan
dan segitiga melalui cara menyebut nama bentuk yang guru tunjukkan di papan
putih dengan betul.
ii.
Membentuk bentuk puzzle segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga dengan cara
menyambungkan bahagian bentuk puzzle dengan betul.
iii.
Mengecam bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan
dan segitiga dengan cara mewarnakan gambar bentuk yang terdapat pada
lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengecam bentuk bulatan
Bahan Bantu Mengajar : Komputer riba, puzzle
dan lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerajinan dan kejujuran
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Bersoal jawab dengan murid-murid
Contoh soalan:
1) Siapa kenal bentuk bulat?
2) Cuba kamu cari bentuk segitiga dalam kelas ini.
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid tentang pengetahuan mereka terhadap bentuk.
2. Guru meminta murid-murid
mencari bentuk yang ada di dalam persekiran kelas mereka.
3. Guru menyatakan hasil
pembelajaran hari ini.
|
ABM
Komputer riba
PN
Kejujuran
KBAT
Menganalisis
MI
Visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memberitahu bentuk-bentuk yang dilihat
Bentuk:
1) Segiempat sama
2) Segiempat tepat
3) Segitiga
4) Bulatan
|
1.Guru melukis bentuk
segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
2. Guru memberitahu
nama-nama bentuk tersebut kepada murid-murid.
3. Guru menunjukkan bentuk
yang telah dilukis pada papan putih secara rawak lalu meminta murid-murid
memberitahu nama bentuk tersebut.
4. Murid-murid memberitahu
nama-nama bentuk yang guru tunjukkan.
|
KBAT
Menganalisis
MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Melengkapkan puzzle bentuk
Bentuk:
1) Segiempat sama
2) Segiempat tepat
3) Segitiga
4) Bulatan
|
1. Guru menyediakan puzzle
yang mempunyai bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
2. Guru meminta murid-murid
melengkapkan puzzle tersebut dengan meletakkan bentuk segiempat sama,
segiempat tepat, bulatan dan segitiga pada ruang yang betul.
|
ABM
Puzzle
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Mewarna bentuk robot
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar robot yang terdiri dari pelbagai bentuk.
2. Guru meminta murid-murid
mewarnakan bentuk itu dengan baik.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Mengimbas kembali perkara yang dipelajari
|
1. Guru meminta murid-murid
menunjukkan hasil kerja yang telah dilakukan.
2. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali tentang perkara yang telah dipelajari.
3. Guru meminta murid-murid
memberitahu perasaan mereka setelah selesai mempelajari topik yang diajarkan.
|
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Aktiviti memadankan bentuk kepada ruang bentuk yang sepadan akan dapat
meningkatkan kefahaman murid dalam mengecam bentuk-bentuk yang telah
dipelajari. Selain itu, aktiviti ini juga dapat meningkatkan perkembangan
psikomotor halus murid semasa murid-murid memegang bentuk lalu memadankannya
pada ruang bentuk tertentu yang sesuai.
Kelemahan:
Segelintir murid didapati masih keliru dengan bentuk segi empat sama dan segi
empat tepat.
Penambahbaikan:
Guru perlu menggunakan alat bantu mengajar yang lebih berkesan untuk
meningkatkan pengetahuan murid dalam mengecam bentuk.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
MATEMATIK AWAL
|
|||
MA 13
|
MA 6.2 Pengetahuan
tentang bentuk
|
1
|
Boleh
menamakan bentuk dua dimensi.
|
2
|
Boleh
menamakan bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.
|
||
3
|
Boleh
menghasilkan bentuk baharu dari gabungan bentuk tiga dimensi
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan
segitiga melalui cara menyebut nama bentuk yang guru tunjukkan di papan putih
dengan betul.
|
Item 2
Membentuk bentuk puzzle segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan
segitiga dengan cara menyambungkan bahagian bentuk puzzle dengan betul.
|
Item 3
Mengecam bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga
dengan cara mewarnakan gambar bentuk yang terdapat pada lembaran kerja dengan
betul.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan PengajaranHarian (RPH) terkini 2019 pada kali ini dapat memberi
manfaat kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga)."
Post a Comment