Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kolaj Pelangi)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Kolaj Pelangi’.
Sebagaimana
yang kita sedia maklum, pelangi merupakan salah satu fenomena alam yang
terhasil apabila hujan sudah mulai reda. Ianya juga merupakan salah satu
fenomena alam yang dapat memberi keindahan di mata manusia. Hal ini kerana,
ketika pelangi itu muncul selepas hujan reda, kita akan dapat mendapati bahawa
terdapat 7 lapisan warna iaitu:
1.
Merah
2.
Jingga
3.
Kuning
4.
Hijau
5.
Biru
6.
Indigo
7.
Ungu
Oleh
yang demikian, kita sebagai ibu bapa/guru/pendidik/pelajar praktikal perlu
mendedahkan kepada kanak-kanak mengenai pelangi serta yang paling penting
supaya kanak-kanak dapat mengetahui jenis dan bilangan warna yang terdapat pada
pelangi.
Sebenarnya
terdapat pelbagai aktivti yang menarik untuk meningkatkan pengetahuan serta
pemahaman kanak-kanak terhadap warna-warna pelangi seperti aktiviti mewarna
lukisan dan sebagainya. Namun, contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini
2019 pada kali ini menunjukkan contoh pelaksanaan aktivti kolaj untuk mendidik
kanak-kanak untuk memahami mengenai warna pelangi.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (Kolaj Pelangi):
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
30/4/2019 (Selasa)
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kolaj pelangi
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : SA 2.0
Kemahiran Proses Sains
Standard
Kandungan :
SA 2.2 Mengelaskan objek
Standard
Pembelajaran : SA 2.2.1 Membanding
dan membeza objek-objek mengikut satu ciri:
(i)
warna
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti warna merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu yang
terdapat pada dadu berwarna dengan betul.
ii.
Menampal cebisan kertas yang mempunyai warna yang sama dengan warna yang
terpapar pada dadu pada corak pelangi secara bekerjasama dengan betul.
iii.
Menandakan (/) pada objek yang mempunyai warna yang telah dinyatakan dalam
lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui warna asas
Bahan
Bantu Mengajar :
Dadu berwarna, cebisan kertas warna, gam, gambar pelangi dan lembaran
kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kejujuran dan kerajinan
Fokus
MI :
Kecerdasan verbal-linguistik dan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka terhadap warna.
2. Guru meminta murid memberitahu
warna objek yang terdapat di dalam persekitaran kelas mereka.
3. Murid-murid memberitahu
warna objek yang terdapat di dalam persekitaran kelas mereka.
|
PN
Kejujuran
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 1
( 5 Minit)
|
Memperkenalkan warna merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu.
|
1. Guru menunjukkan dadu
bewarna yang mempunyai warna merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu.
2. Guru menjelaskan mengenai
warna-warna tersebut kepada murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid mengenalpasti
dan menyebut warna tersebut.
4. Murid-murid menyebut
warna-warna yang terdapat pada dadu tersebut.
|
ABM
Dadu berwarna
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
MI
Visual-ruang dan verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 20 Minit)
|
Menampal cebisan kertas yang mempunyai warna yang sama dengan warna
yang terpapar pada dadu
|
1. Guru menyediakan gambar
yang mempunyai corak pelangi dan cebisan kertas yang mempunyai warna merah,
oren, kuning, hijau, biru dan ungu .
2. Guru menunjukkan contoh
melakukan aktiviti iaitu membaling dadu bewarna lalu melihat warna apakah
yang terpapar.
3. Guru mengambil cebisan
kertas yang mempunyai warna yang sama dengan warna yang terpapar pada dadu
itu kemudian menampal pada kertas yang mempunyai corak pelangi tadi.
4. Murid-murid membaling
dadu berwarna kemudian menampal cebisan kertas yang mempunyai warna yang sama
dengan warna yang terpapar pada dadu itu tadi.
|
ABM
Gambar corak pelangi, cebisan kertas warna dan
dadu berwarna
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menandakan (/) pada objek yang mempunyai warna yang telah dinyatakan
dalam soalan
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar pelbagai objek mengikut warna tertentu.
2. Guru meminta murid-murid menandakan
(/) pada objek yang mempunyai warna yang telah dinyatakan dalam soalan.
3. Murid-murid menandakan
(/) pada objek yang mempunyai warna yang telah dinyatakan dalam soalan
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Imbas kembali
|
1. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali apa yang telah dipelajari.
2. Murid-murid memberitahu
perkara yang telah dipelajari
|
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Penggunaan gambar yang mempunyai corak pelangi menyebabkan murid-murid lebih
bersemangat untuk mengetahui apakah warna yang terdapat pada pelangi. Selain
itu, aktiviti menampal cebisan kertas warna pada gambar pelangi secara tidak
langsung akan meningkatkan perkembangan psikomotor halus murid-murid serta
meningkatkan perkembangan kognitif murid dalam mengetahui warna-warna yang
terdapat pada pelangi.
Kelemahan:
Alat bantu mengajar yang digunakan tidak begitu kukuh untuk digunakan selalu.
Penambahbaikan:
Guru perlu menggunakan bahan yang berkualiti untuk menghasilkan alat bantu
mengajar
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 2
|
SA 2.2 Kemahiran
mengelas objek
|
1
|
Boleh
membanding dan membeza objek mengikut satu ciri.
|
2
|
Boleh
mengumpulkan objek mengikut dua ciri.
|
||
3
|
Boleh
mengumpulkan objek dan menyatakan ciri sepunya bagi setiap pengelasan yang
dibuat.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1 Perkembangan
Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus..
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM / KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti warna merah, oren, kuning, hijau,
biru dan ungu yang terdapat pada dadu berwarna dengan betul
|
Item 2
Menampal cebisan kertas yang mempunyai warna yang sama dengan warna
yang terpapar pada dadu pada corak pelangi secara bekerjasama dengan betul
|
Item 3
Menandakan (/) pada objek yang mempunyai warna yang telah dinyatakan
dalam lembaran kerja dengan betul
|
||
1.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Diharapkan semoga contoh Rancangan
Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 pada kali ini
dapat memberi manfaat kepada para
pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kolaj Pelangi)"
Post a Comment