Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mengenal bentuk bulat, bujur, segi tiga dan segi empat)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Mengenal bentuk bulat,bujur, segi tiga dan segi empat’.
Sebagaimana
yang telah kita ketahui, di dunia yang kita huni ini, terdapat pelbagai jenis
bentuk yang ada dalam kehidupan seharian kita. Kehadiran pelbagai jenis bentuk
ini sememangnya dapat menarik perhatian manusia untuk melihat sesuatu perkara
dengan sempurna.
Sebagai
contohnya, kita dapat melihat tayar yang berbentuk bulat berpusing-pusing untuk
menggerakkan kenderaan seperti basikal, kereta, motosikal dan sebagainya. Kita
juga dapat melihat pemain rugby bermain sukan rugby menggunakan bola yang
berbentuk bujur. Sesungguhnya, bentuk sesebuah objek amat memainkan peranan
terhadap sesuatu perkara.
Oleh
yang demikian, wajar kita sebagai pendidik/guru/pelajar praktikal mendidik
kanak-kanak agar mereka dapat membezakan bentuk sesebuah objek dengan betul.
Hal ini demikian supaya kanak-kanak akan dapat membezakan bentuk sesebuah objek
apabila mereka dewasa kelak.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 ’ ’Mengenalbentuk bulat, bujur, segi tiga dan segi empat’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
5 Cerdas
Tarikh :
25/4/2019 (Khamis)
Masa : 9.00
a.m hingga 9.45 a.m
Bil
pelajar :
12 Orang
Tajuk
:
Mengenal bentuk bulat, bujur, segi tiga dan segi empat
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : Sa 2.0
Kemahiran Proses Sains
Standard
Kandungan :
SA 2.2 Mengelaskan objek
Standard
Pembelajaran : SA 2.2.1 Membanding
dan membeza objek-objek mengikut satu ciri:
(ii) bentuk
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenal pasti bentuk bulat, bujur, segi tiga dan segi empat berdasarkan kad imbasan yang dilihat dengan
betul.
ii.
Memadankan objek yang mempunyai bentuk yang sama dengan
bentuk yang telah ditampal pada papan putih dengan betul.
iii.
Menanda pangkah pada objek yang mempunyai bentuk yang berlainan dengan bentuk yang
lain pada lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengenal bentuk asas
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan dan
lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerajinan dan kerjasama
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Melihat bentuk dalam persekitaran kelas
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka tentang bentuk dipersekitaran.
2. Guru meminta murid-murid
menunjukkan bentuk-bentuk yang terdapat dalam persekitaran kelas.
|
PN
Kerajinan
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik,
visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan bentuk bujur,
bulat, segi tiga dan segi empat.
|
1. Guru menunjukkad kad
imbasan yang mempunyai bentuk bujur, bulat, segi tiga dan segi empat.
2. Guru memberitahu nama
bentuk-bentuk tersebut kepada murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid
mengenalpasti yang mana satukah bentuk bujur, bulat, segi tiga dan segi
empat.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Memadan objek yang mempunyai bentuk yang sama
|
1. Guru menyediakan kad
imbasan yang mempunyai pelbagai gambar objek yang mempunyai pelbagai bentuk.
2. Guru meminta murid-murid
untuk memadankan gambar objek yang mempunyai bentuk yang sama dengan kad
imbasan yang terdapat pada papan putih.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan, kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menganalisis perbezaan bentuk objek
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja .
2. Guru meminta murid-murid
menanda pangkah pada objek yang mempunyai bentuk yang berlainan dengan bentuk
yang lain.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Bersoal jawab tentang perkara yang telah
dipelajari
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai bentuk yang telah dipelajari.
|
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Gambar yang digunakan pada kad imbasan amat menarik minat murid-murid untuk
mengetahui apakah aktiviti yang akan dilakukan selanjutnya. Selain itu,
aktiviti yang meminta murid menampal objek mengikut bentuk sesuai juga dapat
meningkatkan proses perkembangan psikomotor halus dan perkembangan kognitif
murid-murid.
Kelemahan:
Objek yang ditampal tidak dapat melekat dengan betul.
Penambahbaikan:
Guru perlu meminta murid-murid supaya menggunakan gam dengan lebih banyak untuk
menampalkan kad imbasan itu.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 2
|
SA 2.2 Kemahiran
mengelas objek
|
1
|
Boleh
membanding dan membeza objek mengikut satu ciri.
|
2
|
Boleh
mengumpulkan objek mengikut dua ciri.
|
||
3
|
Boleh
mengumpulkan objek dan menyatakan ciri sepunya bagi setiap pengelasan yang
dibuat.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1 Perkembangan
Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus..
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM/KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenal pasti bentuk bulat, bujur, segi tiga dan segi empat
berdasarkan kad imbasan yang dilihat dengan betul
|
Item 2
Memadankan objek yang mempunyai bentuk yang sama dengan bentuk yang
telah ditampal pada papan putih dengan betul
|
Item 3
Menanda pangkah pada objek
yang mempunyai bentuk yang berlainan dengan bentuk yang lain pada lembaran
kerja dengan betul
|
||
1.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan
Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 pada kali ini dapat memberi manfaat kepada
para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mengenal bentuk bulat, bujur, segi tiga dan segi empat)"
Post a Comment