Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Perbandingan Objek)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
yang bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’PerbandinganObjek’
Sebagaimana
yang kita sedia maklum, kita secara secara sedar mahupun tidak sedar bahawa
kita dikelilingi oleh pelbagai objek. Ada sesetengah objek itu mempunyai
ciri-ciri yang sama dan ada juga yang mempunyai ciri-ciri yang berbeza antara
satu sama lain. Sebagai contohnya, kita melihat dedaun yang berada di taman
bunga itu berwarna hijau.
Sama
sahaja dengan rumput yang berwarna hijau yang dapat kita lihat dimerata-rata
tempat. Sebagai contohnya lagi, cuba kita pandang ke atas, kita nampak langit
yang berwarna biru. Namun cuba kita melihat pantai ataupun air, sama sahaja
ianya turut berwarna biru. Hal ini menunjukkan bahawa kedua-dua item ini
mempunyai ciri warna yang sama antara satu sama lain.
Oleh
yang demikian, hal yang sebagaimana yang telah dinyatakan sebentar tadi
perlulah diperkenalkan kepada kanak-kanak yang semasa berada di awal usia
mereka agar mereka dapat membuat perbandingan antara ciri-ciri yang terdapat
pada sesebuah objek dengan betul.
Berikut
merupakan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 yang
bertajuk ’Perbandingan Objek’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
5 Cerdas
Tarikh :
23/4/2019 (Selasa)
Masa : 11.30
a.m hingga 12.15 p.m
Bil
pelajar :
12 Orang
Tajuk
:
Perbandingan objek
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : SA 2.0
Kemahiran Proses Sains
Standard
Kandungan :
SA 2.2 Mengelaskan objek
Standard
Pembelajaran : SA 2.2.1 Membanding
dan membeza objek-objek mengikut satu ciri:
(i)
warna
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti warna kuning, merah dan ungu berdasarkan kad imbasan yang dilihat
dengan betul.
ii.
Menampal objek mengikut warna yang sama dengan warna peti sejuk dengan betul.
iii.
Mengelaskan objek secara bekerjasama mengikut ciri warna yang sama pada
lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui warna asas
Bahan
Bantu Mengajar :
Kad imbasan dan lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kejujuran dan kerajinan
Fokus
MI :
Kecerdasan intrapersonal, verbal-linguistik dan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid tentang pengetahuan mereka mengenai warna.
2. Guru meminta murid
mencari objek yang mempunyai warna kuning, merah dan ungu yang terdapat
didalam kelas.
|
PN
Kejujuran
KBAT
Menganalisis
MI
Intrapersonal, visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan warna kuning, ungu dan merah
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai warna kuning, merah dan ungu kepada murid-murid.
2. Guru menjelaskan kepada
murid-murid mengenai warna-warna tersebut.
3. Guru meminta murid-murid
mengenalpasti warna-warna tersebut.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Menganalisis, mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik, visual-ruang
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Menampal objek mengikut warna yang betul.
|
1. Guru menyediakan kad
imbasan yang mempunyai objek yang berlainan warna.
2. Guru meminta murid-murid
menampal objek yang mempunyai warna yang sama dengan warna peti sejuk.
3. Guru meminta murid-murid
memberitahu nama dan warna objek tersebut.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Menganalisis, mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang, verbal-linguistik dan
intrapersonal
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Mengelaskan objek pada lembaran kerja
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
mengelaskan objek-objek yang mempunyai warna yang berbeza dengan betul.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Imbas kembali
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid aktiviti yang telah dipelajati.
|
KBAT
Menganalisis
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Penggunaan kad imbasan yang mempunyai bentuk pelbagai buah-buahan menyebabkan
murid-murid lebih tertarik untuk melakukan menampal objek yang mempunyai warna
yang betul di papan putih. Ianya sekaligus dapat meningkatkan perkembangan
murid dari segi perkembangan psikomotor halus murid-murid.
Kelemahan:
Alat bantu mengajar yang digunakan tidak begitu kukuh untuk digunakan selalu.
Penambahbaikan:
Guru perlu menggunakan bahan yang berkualiti untuk menghasilkan alat bantu
mengajar
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 2
|
SA 2.2 Kemahiran
mengelas objek
|
1
|
Boleh
membanding dan membeza objek mengikut satu ciri.
|
2
|
Boleh
mengumpulkan objek mengikut dua ciri.
|
||
3
|
Boleh
mengumpulkan objek dan menyatakan ciri sepunya bagi setiap pengelasan yang
dibuat.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1 Perkembangan
Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus..
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM/KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti warna kuning, merah dan ungu berdasarkan kad imbasan
yang dilihat dengan betul
|
Item 2
Menampal objek mengikut warna yang sama dengan warna peti sejuk dengan
betul
|
Item 3
Mengelaskan objek secara
bekerjasama mengikut ciri warna yang sama pada lembaran kerja dengan betul
|
||
1.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga
contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 pada kali ini dapat
memberi manfaat kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Perbandingan Objek)"
Post a Comment