-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Membuat bunyi haiwan)


Blog Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan menunjukkan satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Membuat bunyi haiwan’.




Tanpa kita sedari dalam kehidupan kita ini, kita dikelilingi oleh pelbagai haiwan mahupun serangga yang hidup berhampiran dengan diri kita ini. Seringkali juga kita dapat menggunakan pancaindera pendengaran kita ini untuk mendengar secara langsung ataupun secara tidak langsung pelbagai jenis bunyi haiwan yang dihasilkan oleh setiap haiwan yang ada dalam kehidupan kita.
Sebagai contoh, apabila kita pergi ke taman, kita dapat mendengar bunyi burung-burung yang sedang bersiul dengan merdunya, bunyi lembu apabila kita ke ladang, bunyi ayam berkokok pada waktu pagi, bunyi katak ketika waktu hendak hujan dan sebagainya lagi.
Oleh yang demikian, kita sebagai orang dewasa perlu memberi pendedahan kepada kanak-kanak mengenai setiap bunyi haiwan yang terhasil agar mereka dapat mengetahui setiap jenis haiwan dengan bunyi yang dapat dihasilkan oleh haiwan tersebut.
Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 ’Membuat bunyi haiwan’.

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Orked

Tarikh                                    : 18/4/2019 (Khamis)

Masa                                       : 10.15 a.m hingga 11.00 a.m

Bil pelajar                              : 11 Orang

Tajuk                                      : Membuat bunyi haiwan

Tunjang Utama                     : Sains dan Teknologi

Fokus                                      : SA 3.0 Menyiasat Alam Hidupan

Standard Kandungan           : SA 3.3 Membuat penerokaan ke atas haiwan

Standard Pembelajaran       : SA 3.3.3 Mengecam bunyi haiwan

Kesepaduan Tunjang           : KE 1.1.2 Meniru pelbagai bunyi di persekitaran

Hasil Pembelajaran               : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenalpasti nama-nama haiwan yang terdapat pada kad imbasan dengan betul.
ii. Mewarna topeng haiwan secara bekerjasama dengan menggunakan warna yang bebas dengan baik.
iii. Membuat bunyi haiwan berdasarkan topeng haiwan yang dipakai dengan baik.


Pengetahuan Sedia Ada       :  Mengetahui nama-nama haiwan

Bahan Bantu Mengajar        : Komputer riba, kad imbasan dan topeng haiwan

Kemahiran Berfikir (KB)    : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                     : Kerajinan dan kerjasama

Fokus MI                               : Kecerdasan muzik, naturalis dan visual-ruang


Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 10  Minit)

Menunjukkan video Lagu Kanak Kanak | Bunyi Haiwan | Didi & Friends

https://www.youtube.com/watch?v=SzAK4ZBISZA




1. Guru menunjukkan video bunyi haiwan kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menonton dan menyanyikan lagu pada video tersebut dengan penuh perhatian.
ABM
Komputer riba
MI
Muzik
Langkah 1
( 10  Minit)

Melihat gambar haiwan





1. Guru menunjukkan kad imbasan mengenai gambar-gambar haiwan seperti kucing, singa, harimau, monyet, burung dan lembu kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid memberitahu nama haiwan-haiwan tersebut.

ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Naturalis, visual-ruang

Langkah 2
( 10   Minit)

Mewarnakan topeng haiwan
1. Guru menyediakan topeng gambar kucing, singa, harimau, monyet, burung dan lembu kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid mewarnakan gambar haiwan tersebut.

ABM
Topeng haiwan

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan

MI
Naturalis, visual-ruang
Langkah 3
( 10   Minit)

Memakai topeng dan membunyikan haiwan







1. Guru meminta murid-murid mengambil topeng yang telah siap diwarnakan.
2. Guru meminta murid-murid memakai topeng tersebut.
3. Guru meminta murid-murid membunyikan haiwan berdasarkan topeng yang dipakai.
ABM
Topeng haiwan

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerjasama
Penutup
(  5  Minit)

Refleksi pembelajaran





1. Guru meminta murid-murid menyusun topeng yang telah dipakai.
2. Guru meminta murid-murid memberitahu tentang perkara yang dipelajari.
KBAT
Menganalisis

MI
Verbal-linguistik

Refleksi guru             :
Kelebihan: Murid-murid amat gembira melihat topeng yang berwajah haiwan ini. Selain itu, aktiviti mewarna topeng haiwan ini juga dapat meningkatkan perkembangan proses imaginasi murid-murid serta meningkatkan perkembangan kognitif murid-murid dengan mengingati nama haiwan serta bunyi haiwan tersebut.

Kelemahan: Topeng haiwan tersebut dilihat mudah terkoyak apabila murid-murid mewarnakan topeng tersebut dengan kuat serta laju.

Penambahbaikan: Topeng haiwan tersebut perlulah diperbuat daripada bahan yang tahan lama dan menarik agar murid-murid dapat menggunakan ABM tersebut pada waktu pembelajaran yang akan datang.


KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

KREATIVITI DAN ESTETIKA

KE 1
KE 1.1 Menyanyikan lagu dari pelbagai repertoir
1
Boleh menyanyikan lagu dengan bimbingan.


2
Boleh menyanyikan lagu.


3
Boleh menyanyikan lagu mengikut melodi dengan sebutan yang betul dan jelas.

Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1

Mengenalpasti nama-nama haiwan yang terdapat pada kad imbasan dengan betul.
Item 2

Mewarna topeng haiwan secara bekerjasama dengan menggunakan warna yang bebas dengan baik
 Item 3
Membuat bunyi haiwan berdasarkan topeng haiwan yang dipakai dengan baik
* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini dapat memberi manfaat
kepada para pembaca sekalian.


0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Membuat bunyi haiwan)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel