-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan)


Blog Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Kenali bentuksegiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga’.


Di dunia persekitaran ini sememangnya terdapat pelbagai jenis bentuk yang kita dapat lihat didalam kehidupan seharian kita seperti bentuk bulat, segiempat, segitiga, bujur dan sebagainya lagi. Dapat kita perhatikan juga sebenarnya kewujudan kepelbagaian bentuk dalam kehidupan kita ini juga dapat memberi manfaat kepada manusia yang hidup dimuka bumi ini seperti bentuk bulat digunakan sebagai asas untuk mencipta sebuah bola sepak, bentuk segiempat digunakan sebagai asas dalam membina sesebuah bangunan agar menjadi kukuh dan sebagainya lagi.
Berdasarkan contoh situasi di atas, jelaslah bahawa kewujudan bentuk-bentuk ini amat memberi manfaat kepada para manusia yang ada di muka bumi itu. Oleh yang demikian, wajarlah bahawa kita sebagai golongon dewasa perlu memperkenalkan kehadiran bentuk-bentuk ini pada kanak-kanak di awal usia mereka lagi.
Bentuk-bentuk asas yang boleh diperkenalkan kepada kanak-kanak merujuk kepada Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) adalah:
1. Bentuk segiempat sama
2. Bentuk segiempat tepat
3.Bentuk segitiga
4. Bentuk bulatan.
Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 yang bertajuk ’Kenalibentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga’.


Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Orked

Tarikh                                    : 18/4/2019

Masa                                       : 9.30 a.m hingga 10.15 a.m

Bil pelajar                              : 11 Orang

Tajuk                                 : Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan                                                                 segitiga

Tunjang Utama                     : Sains dan Teknologi

Fokus                                      : MA 6.0 Bentuk Dan Ruang

Standard Kandungan           : MA 6.2 Menghasilkan binaan berdasarkan bentuk yang biasa                                                        dijumpai di persekitaran
  
Standard Pembelajaran       : MA 6.2.1 Mengecam bentuk segiempat sama, segiempat                                                         tepat, segitiga dan bulatan

Kesepaduan Tunjang             : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus

Hasil Pembelajaran               : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenalpasti  bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga yang terdapat pada kad imbasan dengan betul.
ii. Melengkapkan puzzle dengan menyambungkan ruang bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga pada tempat yang betul secara bekerjasama dengan tepat.
iii. Menyambungkan bentuk bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga putus-putus pada lembaran kerja dengan betul.


Pengetahuan Sedia Ada       :  Mengecam bentuk bulatan

Bahan Bantu Mengajar        : Komputer riba, puzzle dan lembaran kerja

Kemahiran Berfikir (KB)    : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                     : Kerajinan dan kejujuran

Fokus MI                               : Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik

Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 10  Minit)

Menayangkan video pembelajaran bentuk
Bob, the Train | bob kereta api bentuk lagu untuk kanak-kanak | pembelajaran bentuk

https://www.youtube.com/watch?v=3Xu3KZqKN7o&t=46s

1. Guru bersoal jawab dengan murid-murid tentang pengetahuan mereka terhadap bentuk.
2. Guru menunjukkan video kenali bentuk kepada murid-murid.
ABM
Komputer riba

PN
Kejujuran

KBAT
Menganalisis

MI
Visual-ruang
Langkah 1
( 10  Minit)

Memberitahu bentuk-bentuk yang dilihat





1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai gambar berbentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan.
2. Guru menjelaskan nama bentuk-bentuk tersebut kepada murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid memberitahu bentuk-bentuk yang mereka lihat pada kad imbasan yang guru tunjukkan.
ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

MI
Visual-ruang, verbal-linguistik

Langkah 2
(  10  Minit)

Melengkapkan puzzle bentuk
1. Guru menyediakan puzzle yang mempunyai bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
2. Guru meminta murid-murid melengkapkan puzzle tersebut dengan meletakkan bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga pada ruang yang betul.

ABM
Puzzle

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan

MI
Visual-ruang
Langkah 3
(  10  Minit)

Menyambung garisan putus-putus bentuk







1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai bentuk putus-putus segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
2. Guru meminta murid-murid menyambung garisan putus-putus tersebut.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
Penutup
( 5   Minit)

Mengimbas kembali perkara yang dipelajari





1. Guru meminta murid-murid menunjukkan hasil kerja yang telah dilakukan.
2. Guru meminta murid-murid mengimbas kembali tentang perkara yang telah dipelajari.
PN
Kerajinan



Refleksi guru             :

Kelebihan: Aktiviti melengkapkan bentuk puzzle dengan meletakkan bentuk-bentuk pada tempat yang sesuai amat menarik minat murid-murid untuk cuba meletakkan bentuk yang dipegang pada tempat yang betul. Selain itu aktiviti ini juga mengukuhkan ingatan murid dalam mengingati warna. Hal ini kerana terdapat pelbagai warna yang ada pada setiap bentuk yang diajar. Di samping itu, aktiviti ini juga dapat meningkatkan perkembangan motor halus murid-murid.

Kelemahan: Alat bantu mengajar ini tidak begitu kukuh untuk digunakan sepanjang masa. Hal ini keranan alat bantu mengajar itu hanya diperbuat daripada kotak sahaja.

Penambahbaikan: Guru perlu menyediakan alat bantu mengajar yang kukuh untuk digunakan pada murid sepanjang waktu pembelajaran pada masa yang akan datang.

KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

MATEMATIK AWAL

MA 13
MA 6.2 Pengetahuan tentang bentuk
1
Boleh menamakan bentuk dua dimensi.


2
Boleh menamakan bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.


3
Boleh menghasilkan bentuk baharu dari gabungan bentuk tiga dimensi
PERKEMBANGAN FIZIKAL
FK 1
FK 1.1 Perkembangan Motor Halus
1
Boleh menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.


2
Boleh melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.


3
Boleh melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih kompleks.

Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1

Mengenalpasti  bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga yang terdapat pada kad imbasan dengan betul.
Item 2

Melengkapkan puzzle dengan menyambungkan ruang bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga pada tempat yang betul secara bekerjasama dengan tepat
 Item 3
Menyambungkan bentuk bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga putus-putus pada lembaran kerja dengan betul
1.




* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 pada kali ini dapat memberi
manfaat kepada para pembaca sekalian.


0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel