Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Cari Pasangan Saya)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Cari Pasangan Saya’.
Tajuk
contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) iaitu ’Cari Pasangan Saya ini’
berkenaan dengan mencari objek berpasangan yang sama. Kita semua sedia maklum
bahawa sedar atau tidak sedar bahawa di persekitaran hidup kita ini terdapat
suatu objek berpasangan yang sama. Antara objek ataupun item berpasangan sama
yang sering kita gunakan dalam kehidupan seharian kita antaranya:
1.
Kasut.
2.
Stokin.
3.
Selipar.
4.
Anting-anting.
Anggota
tubuh badan kita juga termasuk dalam kategori objek berpasangan antaranya:
1.
Tangan.
2.
Kaki.
3.
Telinga.
4.
Mata.
Oleh
yang demikian, para guru/pendidik/pelajar praktikal perlu mendedahkan kepada
murid-murid agar mereka tahu dan mengenali bahawa adanya objek berpasangan yang
ada didalam kehidupan seharian mereka.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) untuk Prasekolah dan Tadika
bertajuk ’Cari Pasangan Saya’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Orked
Tarikh :
16/4/2019 (Selasa)
Masa : 9.30
a.m hingga 10.15 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Cari pasangan saya
Tunjang
Utama : Tunjang Sains
dan Teknologi
Fokus : MA 1.0 Pengalaman
pranombor
Standard
Kandungan :
MA 1.1 Memadankan objek
Standard
Pembelajaran : MA 1.1.1 Memadankan objek berpasangan yang sama
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang
melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i. Mengenalpasti nama objek yang
terdapat pada kad imbasan dengan betul
ii. Menggunakan tali untuk memadankan objek
berpasangan pada papan padanan dengan betul.
iii. Memadankan objek berpasangan pada lembaran
kerja dengan penuh semangat.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui nama objek
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, lembaran
kerja dan papan padanan
Kemahiran Berfikir (KB) : Menilai dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerjasama
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan kad imbasan yang mempunyai gambar objek berpasangan.
|
1. Guru menyediakan kad
imbasan kepada murid.
2. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai gambar stoking, kasut, selipar, telinga dan tangan
kepada murid-murid.
|
ABM
Kad imbasan
PN
Kerjasama
KBAT
Menilai
MI
Visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Mengenalpasti objek pada kad imbasan
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai kad imbasan yang murid-murid lihat.
2. Guru memberitahu
murid-murid mengenai gambar kad imbasan tersebut.
3. Guru meminta murid-murid memberitahu
apakah gambar pada kad imbasan tersebut.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Visual-ruang
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Memadan objek menggunakan tali
|
1. Guru menyediakan papan
padanan yang mempunyai gambar objek berpasangan kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid
menggunakan tali untuk memadankan objek berpasangan yang sama itu tadi.
|
ABM
Papan padanan
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Memadankan objek berpasangan
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar objek-objek berpasangan.
2. Guru memberikan setiap
lembaran kerja kepada murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid
memadankan objek berpasangan dengan dengan penuh semangat.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Menyebut semula nama objek
|
1. Guru meminta murid-murid
menyebut nama objek berpasangan bersama-sama.
|
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Refleksi guru :
Kelebihan: Penggunaan
papan padanan dapat meningkatkan perkembangan psikomotor murid-murid serta
dapat meningkatkan daya fokus murid-murid terhadap sesuatu perkara yang
dilihat. Selain itu, alat bantu mengajar ini juga dapat meningkatkan daya
pergerakan tangan-mata murid-murid dengan lebih berkesan.
Kelemahan:
Objek padanan yang disediakan tidak mencukupi untuk murid-murid melakukan
aktiviti tersebut seorang demi seorang. Hal ini menyebabkan murid-murid
berebut-rebut untuk melakukan aktiviti ini dan suasana pembelajaran menjadi
bising.
Penambahbaikan:
Guru perlu menyediakan aktiviti yang membolehkan murid-murid menjalankan
aktiviti tersebut dengan keupayaan mereka sendiri
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
MATEMATIK AWAL
|
|||
MA 1
|
MA 1.1 Kemahiran
memadankan objek
|
1
|
Boleh
memadankan objek berpasangan yang sama.
|
2
|
Boleh
memadankan dua kumpulan objek yang mempunyai bilangan yang sama.
|
||
3
|
Boleh
memadankan objek berdasarkan ciri-ciri tertentu.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1 Perkembangan
Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti nama objek yang terdapat pada kad imbasan dengan betul
|
Item 2
Menggunakan tali untuk memadankan objek berpasangan pada papan padanan
dengan betul
|
Item 3 Memadankan objek
berpasangan pada lembaran kerja dengan penuh semangat
|
||
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran
Harian (RPH) pada kali ini dapat memberi manfaat
kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Cari Pasangan Saya)"
Post a Comment