Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Rama-ramaku cantik)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
bertunjangkan tunjang sains dan teknologi yang bertajuk ’Rama-ramaku cantik’.
Disebalik
nama tajuk contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) ini iaitu ’Rama-ramaku
cantik’, sebenarnya kanak-kanak akan diajar cara-cara untuk mengenal dan
mengetahui jenis warna yang dapat mereka lihat. Alat bantu mengajar (ABM) utama
yang digunakan dalam contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) ini adalah kertas
yang mempunyai gambar seekor rama-rama, pelekat berwarna dan dadu berwarna.
Sebenarnya,
para guru/pendidik/pelajar praktikal boleh menggunakan pelbagai cara ataupun
kaedah mahupun alat bantu mengajar (ABM) yang sesuai dalam mendidik kanak-kanak
dalam mengenali warna, namun pada contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
menggunakan teknik tersebut dalam mendidik kanak-kanak mengenal warna disamping
ingin mengelakkan rasa kanak-kanak semasa belajar.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 ’Rama-ramakucantik’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Orked
Tarikh :
16/4/2019 (Selasa)
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Rama-ramaku cantik
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus :
SA 2.0 Kemahiran Proses Sains
Standard
Kandungan :
SA 2.2 Mengelaskan objek
Standard
Pembelajaran : SA 2.2.1 Membanding
dan membeza objek-objek mengikut satu ciri:
(i) warna
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti warna yang terdapat pada dadu berwarna dengan betul.
ii.
Mengambil
objek yang mempunyai warna yang sama dengan warna yang terpapar pada dadu
berwarna dengan betul.
iii.
Memberitahu warna yang disukai dan tidak disukai dengan baik.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui warna
Bahan Bantu Mengajar : Komputer riba dan
lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis, menilai dan
mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerjasama, kerajinan dan kejujuran
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Bersoal jawab tentang warna
|
1. Guru menunjukkan beberapa
jenis warna kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
meneka warna apakah yang guru tunjukkan.
|
ABM
Komputer riba
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan dadu berwarna
|
1. Guru menunjukkan dadu berwarna
kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
memberitahu warna apakah yang terdapat pada dadu berwarna itu tadi.
|
ABM
Dadu berwarna
KBAT
Menilai
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Menghias gambar rama-rama menggunakan objek berwarna
|
1. Guru memberikan lembaran
kerja yang mempunyai gambar rama-rama kepada setiap orang murid.
2. Guru menyediakan objek
yang mempunyai warna merah, kuning, biru, hijau, oren dan putih kepada setiap
orang murid-murid.
3. Guru membalingkan dadu
berwarna lalu melihat warna apakah yang terpapar pada dadu tersebut.
4. Guru meminta murid-murid
mengambil objek yang mempunyai warna yang sama dengan warna yang terpapar
pada dadu berwarna tadi di lembaran kerja.
|
ABM
Lembaran kerja, dadu berwarna
KBAT
Menganalisis, mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Memberitahu warna yang disukai dan tidak disukai
|
1. Guru meminta setiap orang
murid memberitahu warna yang mereka sukai.
2. Guru meminta setiap orang
murid memberitahu warna apakah yang paling tidak digemari.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Menganalisis
PN
Kejujuran
MI
Visual-ruang
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Menunjukkan hasil kerja
|
1. Guru meminta setiap orang
murid menunjukkan hasil kerja mereka yang dilakukan tadi di hadapan kelas.
|
MI
Visual-ruang
|
Refleksi
Guru :
Kelebihan-
Penggunaan lembaran kerja yang mempunyai gambar
rama-rama dapat menarik lebih perhatian kanak-kanak semasa proses pengajaran
dan pembelajaran berlaku. Hal ini demikian kerana kebanyakan murid telahpun
mengenali apa itu rama-rama malah kebanyakan di antara suka akan lembaran kerja
yang mempunyai gambar rama-rama itu. Hal ini sekaligus akan menarik minat murid
untuk belajar. Selain itu, penggunaan ’Dadu berwarna juga’ menarik minat murid-murid
untuk mengenali warna dengan baik. Hal ini kerana, dadu tersebut mempunyai
bunyi apabila guru ingin goncangkan dan balingkan dadu tersebut di hadapan
murid-murid. Hal ini menyebabkan murid-murid berasa ingin mengetahui dengan
lebih lanjut mengenai aktiviti yang ingin di ajar.
Kelemahan-
Situasi pembelajaran agak terganggu semasa
langkah ketiga berlangsung. Pada langkah tersebut, murid-murid dikehendaki
menampal objek yang mempunyai pelbagai warna itu pada lembaran kerja yang
mempunyai bentuk rama-rama. Namun gam yang disediakan tidak mencukupi untuk
murid-murid gunakan secara serentak kerana mereka perlu bergilir-gilir untuk
menampal objek tersebut. Hal ini menyebabkan murid-murid berebut untuk menampal
objek berwarna pada lembaran kerja
Penambahbaikan-
Guru perlu menyediakan peralatan-peralatan yang
mencukupi untuk murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran sewaktu di dalam
kelas. Hal ini supaya suasana pengajaran dan pembelajaran berada dalam keadaan
terkawal.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 2
|
SA 2.2 Kemahiran mengelas objek
|
1
|
Boleh membanding dan membeza objek
mengikut satu ciri.
|
2
|
Boleh mengumpulkan objek mengikut dua
ciri.
|
||
3
|
Boleh mengumpulkan objek dan menyatakan
ciri sepunya bagi setiap pengelasan yang dibuat.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh melakukan
kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
|||
Item 1
Mengenalpasti warna yang terdapat pada dadu berwarna
dengan betul
|
Item 2
Mengambil objek yang mempunyai warna yang sama dengan
warna yang terpapar pada dadu berwarna dengan betul.
|
Item 3
Memberitahu warna yang disukai dan tidak disukai dengan baik
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Diharapkan
semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian pada kali ini memberi manfaat kepada
para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Rama-ramaku cantik)"
Post a Comment