Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kenali Angggota Badan)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
yang bertunjangkan tunjang sains dan teknologi mengenai tajuk ’Kenali AnggotaBadan’.
Anggota
badan merupakan salah satu aspek pembelajaran sains yang perlu diperkenalkan
kepada kanak-kanak di awal usia mereka lagi. Hal ini demikian supaya
kanak-kanak dapat membezakan setiap anggota badan antara satu sama lagi. Dalam
erti kata lain, mereka perlu mengetahui nama setiap anggota badan seperti
tangan, kaki, mata, kepala dan anggota-anggota badan yang lain.
Sebenarnya
pelbagai kaedah atau cara yang boleh dilakukan oleh para guru atau ibu bapa
untuk mendidik kanak-kanak untuk membezakan setiap anggota badan yang ada di
tubuh badan manusia. Pada contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) ini, puzzle
model manusia telah digunakan untuk meningkatkan pengetahuan kanak-kanak
tentang anggota badan serta menarik minat kanak-kanak untuk belajar.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian ’Kenali Anggota Badan’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
11/4/2019 (Khamis)
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kenali anggota badan
Tunjang
Utama : Sains dan
teknologi
Fokus : SA
3.0 Menyiasat Alam Hidupan
Standard
Kandungan :
SA 3.2 Memperoleh pengetahuan asas tentang bahagian badan dan deria manusia
Standard
Pembelajaran : SA 3.2.1 Mengenal
pasti anggota badan
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti nama anggota badan berdasarkan gambar pada kad imbasan dengan
betul.
ii.
Mengambil gambar anggota badan lalu lekatkan pada model anggota badan dengan
betul.
iii.
Memberitahu fungsi yang terdapat pada setiap anggota badan dengan baik.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui nama anggota badan
Bahan Bantu Mengajar : Komputer riba, model
anggota badan dan kad imbasan
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerajinan, keberanian dan kerjasama
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Menunjukkan video
Lagu Kanak Kanak | Anggota Badan | Didi & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=1OZFmyq62nE
|
1. Guru menunjukkan video
kenali anggota badan kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
melihat video tersebut dengan penuh perhatian
|
ABM
Komputer riba
MI
Visual-ruang
|
Langkah 1
(10 Minit)
|
Menunjukkan kad imbasan yang mempunyai gambar anggota badan manusia
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan kepada murid-murid yang mempunyai gambar anggota badan manusia.
2. Guru memberitahu setiap nama
anggota badan manusia.
3. Guru menunjukkan gambar
anggota badan secara rawak lalu meminta murid-murid menyebut nama anggota
badan manusia yang guru tunjukkan tadi.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Melengkapkan model anggota badan manusia
|
1. Guru menunjukkan model
anggota badan manusia di hadapan kelas.
2. Guru mencabut beberapa
anggota badan yang terdapat pada model tersebut.
3. Guru meminta murid-murid
melengkapkan model anggota badan manusia itu dengan betuk.
|
ABM
Model anggota badan
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Memberitahu fungsi-fungsi yang terdapat pada setiap anggota badan
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan yang mempunyai gambar anggota badan manusia.
2. Guru meminta setiap orang
murid-murid memberitahu fungsi-fungsi yang terdapat pada setiap anggota badan dengan berani.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Menganalisis
PN
Keberanian
MI
Verbal-linguistik
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid tentang apa yang dipelajari.
|
KBAT
Menganalisis
PN
Verbal-linguistik
|
Refleksi Guru :
Kelebihan- Aktiviti pada langkah
kedua merupakan aktiviti yang lebih berpusatkan kepada murid. Hal ini kerana
pada langkah tersebut, murid-murid diminta untuk melengkapkan anggota badan
yang hilang pada model anggota badan itu dengan menggunakan pengetahuan mereka
sendiri serta mereka menggunakan fizikal mereka untuk menjayakan aktiviti
tersebut. Hal ini telah menunjukkan rasa minat murid untuk meneruskan
pembelajaran. Selain itu video yang dipertontonkan kepada murid-murid dilihat
dapat menarik minat murid untuk belajar.
Kelemahan-
Alat bantu mengajar model anggota badan ini dilihat tidaklah begitu kukuh untuk
digunakan. Hal ini demikian kerana ABM hanyalah diperbuat daripada kotak.
Penambahbaikan- ABM
yang dihasilkan perlulah lebih kukuh agar boleh digunakan pada pengajaran yang
lain serta boleh digunakan pada masa yang akan datang.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
PERKEMBANGAN
FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1 Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara
yang betul.
|
||
3
|
Boleh melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai
aktiviti yang lebih kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1 Mengenalpasti
nama anggota badan berdasarkan gambar pada kad imbasan dengan betul
|
Item 2
Mengambil gambar anggota badan lalu lekatkan pada model anggota badan
dengan betul.
|
Item 3 Memberitahu fungsi yang
terdapat pada setiap anggota badan dengan baik.
|
||
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran
Harian terkini 2019 pada kali ini dapat memberi
manfaat kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Kenali Angggota Badan)"
Post a Comment