Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Membuat Perbandingan Objek)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika pada kali ini akan
menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian(RPH) yang bertunjangkan
tunjang sains dan teknologi. Tajuk contoh Rancangan Pengajaran Harian pada kali
ini adalah ’Membuat Perbandingan Objek’
Sebagaimana
yang telah kita sedia maklum, di muka bumi yang diciptakan oleh Allah S.W.T ini
mempunyai pelbagai objek. Hal ini jelas sebagaimana yang kita sering lihat
didalam kehidupan seharian kita kerana diri kita sendiri berada dengan pelbagai
jenis objek yang berada berhampiran dengan diri kita pada setiap saat dan
ketika. Sebagai contohnya, kita dapat lihat buku-buku berada di dalam almari
namun saiz setiap buku yang berada pada rak almari itu tidak mempunyai saiz
yang sama. Ada buku yang tebal,nipis,besar dan kecil. Hal ini kerana setiap
objek mempunyai ciri-ciri mereka tersendiri.
Oleh
yang demikian, kita sebagai seorang pendidik/guru/ibu bapa perlu mendidik
anak-anak kita mengenai perbandingan saiz objek agar mereka sendiri dapat
mengetahui apakah ciri-ciri fizikal yang terdapat pada sesebuah objek itu.
Disini
terdapat satu contoh Rancangan Pengajaran Harian Terkini 2019 yang bertajuk ’MembuatPerbandingan Objek’ yang boleh digunakan oleh para pendidik/guru/pelajar
praktikal untuk mendidik kanak-kanak.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
9/5/2019 (Khamis)
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Ulangkaji pelajaran sains
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus :
SA 2.0 Kemahiran
Proses Sains
Standard
Kandungan :
SA 2.3 Membuat pengukuran
Standard
Pembelajaran : SA 2.3.1 Membanding
ukuran objek
(ii)
tebal – nipis
(iii)
besar - kecil
(iv)
tinggi - rendah
Kesepaduan Tunjang : KD 2.3.1 Bertutur
dengan yakin
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Membandingbeza objek tebal dan nipis dengan cara memberitahu gambar objek
manakah yang lebih tebal dan nipis dengan betul.
ii.
Membandingbeza objek besar dan kecil dengan cara memberitahu gambar objek
manakah yang lebih besar dan kecil dengan betul.
iii.
Membandingbeza objek tinggi dan rendah dengan cara memberitahu gambar objek
manakah yang lebih tinggi dan rendah dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui nama objek
Bahan Bantu Mengajar : Papan putih, marker
dan buku latihan
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan menilai
Penerapan
Nilai :
Kerajinan
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab dengan murid-murid mengenai sifat objek dipersekitaran.
Contoh soalan:
1) Cuba kamu lihat objek di dalam kelas ini.
2) Adakah saiz botol kamu itu besar?
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetetahuan mereka terhadap perbandingan sifat sesuatu
objek.
2. Guru meminta murid-murid
menunjukkan objek-objek yang terdapat didalam kelas kemuadian memberitahu
sifat objek tersebut.
3. Murid-murid menunjukkan
objek yang terdapat didalam persekitaran kelas mereka kemudian memberitahu
sifat sesuatu objek tersebut.
4. Guru menyatakan hasil
pembelajaran pada hari ini.
|
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik dan
visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Membandingkan ketebalan objek.
Contoh soalan:
1) Buku manakah yang lebih tebal?
2) Blok kayu manakah yang lebih tebal?
3) Tebalkan kertas itu?
|
1. Guru melukiskan gambar
dua buah buku yang mempunyai ketebalan berbeza.
2. Guru melukiskan gambar
dua buah blok kayu yang berbeza ketebalannya.
3. Guru melukiskan gambar
surat khabar dan sehelai kertas.
4. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai ketebalan gambar-gambar yang telah dilukis tadi.
5. Guru meminta murid-murid
memberitahu gambar objek manakah yang lebih tebal dan nipis.
6. Murid-murid memberitahu
gambar objek manakah yang lebih tebal dan lebih nipis.
|
BBM
Papan putih dan marker
PN
Kerajinan
KBAT
Menilai
MI
Verbal-linguistik dan
visual-ruang
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Membandingkan saiz objek
Contoh soalan:
1) Bola manakah yang lebih besar?
2) Anak patung manakah yang lebih kecil ?
3) ’Drum’ manakah yang lebih besar?
|
1. Guru melukiskan gambar
dua biji bola yang berlainan saiz.
2. Guru melukiskan gambar
dua buah anak patung yang berlainan saiz.
3. Guru melukiskan gambar
’drum’ yang mempunyai saiz yang berbeza.
4. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai saiz gambar-gambar yang telah dilukis tadi.
5. Guru meminta murid-murid
memberitahu gambar objek manakah yang besar dan kecil.
6. Murid-murid memberitahu
gambar objek manakah yang lebih besar dan lebih kecil.
|
BBM
Papan putih dan marker
PN
Kerajinan
KBAT
Menilai
MI
Verbal-linguistik dan visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Membanding ketinggian objek
Contoh soalan:
1) Orang manakah yang lebih tinggi?
2) Orang manakah yang lebih rendah?
3) Berapakah orang yang terdapat didalam gambar ini?
|
1. Guru menunjukkan gambar
yang mempunyai gambar 3 orang yang mempunyai ketinggian yang berbeza.
2. Guru meminta murid-murid
mengira bilangan gambar orang yang terdapat dalam buku tersebut.
3. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai orang manakah yang lebih tinggi.
4. Guru meminta murid-murid
memberitahu orang manakah yang lebih tinggi dan lebih pendek.
5. Murid-murid memberitahu
orang manakah yang lebih tinggi dan lebih pendek.
|
BBM
Buku latihan
PN
Kerajinan
KBAT
Menilai
MI
Verbal-linguistik dan
visual-ruang
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Imbas kembali dan menyatakan perasaan
|
1. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali topik pembelajaran yang telah dipelajari.
2. Guru menanyakan perasaan
murid-murid mengenai pembelajaran mereka.
3. Murid-murid memberitahu
mengenai perkara yang telah mereka pelajari.
4. Murid-murid memberitahu
perasaan mereka setelah selesai belajar.
|
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi
guru :
Kelebihan:
Guru melukis gambar objek pada papan putih menyebabkan murid-murid lebih
tertarik untuk belajar serta meningkatkan keinginan murid-murid untuk
mengetahui apakah yang bakal mereka pelajari. Aktiviti bersoal jawab dengan
murid-murid juga akan dapat meningkatkan keyakinan diri mereka untuk bercakap
disamping meningkatkan kosa kata murid dalam penggunaan bahasa semasa bercakap.
Kelemahan:
Murid-murid tidak dapat melibatkan diri mereka secara aktif kerana guru hanya
menggunakan papan putih sahaja sebagai alat bantu mengajar.
Penambahbaikan:
Guru perlu mewujudkan pembelajaran berpusatkan murid agar murid-murid dapat
melibatkan diri mereka secara aktif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 3
|
SA 2.3 Kemahiran
membuat pengukuran
|
1
|
Boleh
membanding ukuran objek.
|
2
|
Boleh
membanding dan mengukur panjang atau tinggi objek menggunakan unit bukan
piawai.
|
||
3
|
Boleh
mengukur panjang,menimbang objek dan menyukat cecair menggunakan unit bukan
piawai.
|
||
KETERAMPILAN DIRI
|
|||
KD 5
|
KD 2.3 Membina
keyakinan untuk berkomunikasi
|
1
|
Boleh
berinteraksi dengan orang tertentu sahaja.
|
2
|
Boleh
berinteraksi dengan orang lain.
|
||
3
|
Boleh
berinteraksi dan memberi pendapat dengan yakin dalam pelbagai situasi.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Membandingbeza objek tebal dan nipis dengan cara memberitahu gambar
objek manakah yang lebih tebal dan nipis dengan betul.
|
Item 2
Membandingbeza objek besar dan kecil dengan cara memberitahu gambar
objek manakah yang lebih besar dan kecil dengan betul.
|
Item 3
Membandingbeza objek tinggi dan rendah dengan cara memberitahu gambar
objek manakah yang lebih tinggi dan rendah dengan betul.
|
||
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran
Harian terkini 2019 pada kali ini akan memberi manfaat
kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Membuat Perbandingan Objek)"
Post a Comment