Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mencipta ulat bulu kertas)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
bertunjangkan tunjang Kreativiti dan Estetika yang bertajuk ’Mencipta ulat bulukertas’.
Contoh
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini merupakan satu contoh RPH yang
bertemakan kesenian. Aspek kesenian merupakan salah satu aspek pendidikan yang
wajar dipupuk oleh ibu bapa serta para pendidik kepada kanak-kanak agar
melahirkan seseorang kanak-kanak yang berjiwa seni, kreatif serta inovatif
dalam penghasilan sesuatu hasil kerja yang dilakukan.
Sewaktu
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP), para pendidik/pelajar praktikal
boleh menyediakan satu slot pembelajaran yang bertemakan kesenian agar
kanak-kanak dapat menonjolkan bakat mereka dalam melakukan sesuatu hasil kerja
seni yang telah dirancang oleh para pendidik sewaktu berada di
prasekolah/tadika.
Terdapat
pelbagai aktiviti seni yang boleh dijalankan terhadap kanak-kanak sewaktu
mereka belajar di prasekolah/tadika dengan menggunakan pelbagai bahan
termasuklah bahan kitar semula. Para pendidik boleh menggunakan bahan kitar
semula dalam mendidik kanak-kanak melakukan aktiviti seni untuk menjimatkan kos
pembelajaran kanak-kanak.
Berikut
merupakan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang bertajuk ’Menciptaulat bulu kertas’
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Aktif
Tarikh :
5/4/2019 (Jumaat)
Masa : 8 pagi
hingga 9 pagi
Bil
pelajar :
4 Orang
Tajuk
:
Mencipta ulat bulu kertas
Tunjang
Utama : Kreativiti dan
Estetika
Fokus :
3.0 Seni Visual
Standard
Kandungan :
KE 3.4 Menghargai karya seni (Apresiasi Seni)
Standard
Pembelajaran : KE 3.4.1 Menceritakan
hasil kerja sendiri
Kesepaduan Tunjang : 2.3.1 Bertutur dengan
yakin
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Memahami fungsi sesuatu bahan untuk melakukan sesuatu perkara dengan baik.
ii.
Membuat ulat bulu dengan menggunakan bahan-bahan yang telah guru sediakan
dengan baik
iii.
Memberitahu perasaan setelah dapat menyiapkan tugasan yang guru berikan dengan berani
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengenali ulat bulu
Bahan Bantu Mengajar : Kertas warna dan gam
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kejujuran dan kerajinan
Fokus
MI :
Kecerdasan verbal-linguistik dan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab mengenai topik pembelajaran
|
1. Guru meminta murid-murid
berada di tempat duduk masing-masing.
2. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai topik pembelajaran yang ingin dipelajari.
|
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Menunjukkan gambar ulat bulu kartun kepada murid-murid
|
1. Guru menunjukkan gambar
ulat bulu kartun kepada murid-murid.
2. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai apa yang telah mereka lihat.
3. Guru meminta setiap orang
murid memberitahu tentang apa yang telah mereka lihat.
|
ABM
Gambar ulat bulu kartun
KBAT
Menganalisis
PN
Kejujuran
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Memberitahu tentang topik pembelajaran
|
1. Guru menunjukkan kertas
warna dan gam kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
memberitahu objek-objek yang telah guru tunjukkan tadi.
3. Guru memberitahu
murid-murid tentang topik pembelajaran iaitu membuat ulat bulu dengan
menggunakan kertas warna.
|
ABM
Kertas warna dan gam
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 3
(10 Minit)
|
Menerangkan tentang cara-cara membuat ulat bulu dengan menggunakan
kertas warna dengan gam
|
1. Guru menerangkan kepada murid-murid
tentang cara-cara membuat ulat bulu dengan menggunakan kertas warna dengan
gam.
2. Guru menunjukkan contoh
cara membuat ulat bulu dengan menggunakan kertas warna dan gam kepada
murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid
melihat cara membuat ulat bulu menggunakan kertas warna tersebut dengan penuh
tumpuan.
|
ABM
Kertas warna dan gam
KBAT
Menilai
|
Langkah 4
(10 Minit)
|
Meminta murid-murid membuat ulat bulu dengan menggunakan kertas warna
dan gam.
|
1. Guru meminta murid-murid
mengambil bahan-bahan untuk membuat ulat bulu tersebut.
2. Guru meminta murid-murid
membuat ulat bulu dengan menggunakan kertas warna dan gam.
|
ABM
Kertas warna dan gam
PN
Kerajinan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Visual-ruang
|
Langkah 5
(10 Minit)
|
Menyatakan perasaan setelah membuat ulat bulu mereka tersebut.
|
1. Guru meminta setiap orang
murid datang ke hadapan kelas dengan membawa ulat bulu yang telah disiapkan.
2. Guru meminta murid-murid
menunjukkan ulat bulu yang telah mereka siapkan dihadapan kelas.
3. Guru meminta setiap orang
murid menyatakan perasaan mereka apabila mereka dapat membuat ulat bulu
mereka tersebut.
|
ABM
Kertas warna dan gam
KBAT
Menganalisis
MI
Visual-ruang
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Membawa pulang hasil kerja
|
1. Guru meminta murid-murid
membawa pulang hasil kerja yang telah mereka siapkan ke rumah
|
Refleksi Guru :
Kelebihan: Aktiviti mencipta ulat bulu
menggunakan kertas warna dapat meningkatkan kreativiti serta imaginasi
murid-murid dalam mencipta sesuatu perkara menggunakan kertas seperti origami
ulat bulu. Selain itu aktiviti ini sekaligus dapat meningkatkan psikomotor
halus murid-murid kerana aktiviti ini menggunakan pergerakan tangan dan jari
murid-murid.
Kelemahan: Origami ulat bulu
yang direka ini tidak mempunyai ketahanan yang kukuh kerana iainya hanya
diperbuat daripada kertas sahaja.
Penambahbaikan: Guru perlulah
menggunakan kertas yang lebih baik dan berkualiti agar dapat digunakan dalam
masa yang panjang dalam waktu pembelajaran yang seterusnya.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
KREATIVITI DAN ESTETIKA
|
|||
KE 5
|
KE 3.4 Menghargai karya seni
|
1
|
Boleh menghayati hasil kerja
sendiri.
|
2
|
Boleh menunjukkan penghargaan
terhadap hasil kerja orang lain dengan bimbingan.
|
||
3
|
Boleh menunjukkan penghargaan
terhadap hasil kerja orang lain.
|
||
KETERAMPILAN DIRI
|
|||
KD 5
|
KD 2.3 Membina keyakinan untuk
berkomunikasi
|
1
|
Boleh berinteraksi dengan orang tertentu
sahaja.
|
2
|
Boleh berinteraksi dengan orang lain.
|
||
3
|
Boleh berinteraksi dan memberi pendapat
dengan yakin dalam pelbagai situasi.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Memahami fungsi sesuatu bahan untuk melakukan sesuatu perkara dengan
baik.
|
Item 2
Membuat ulat bulu dengan menggunakan bahan-bahan yang telah guru
sediakan dengan baik
|
Item 3
Memberitahu perasaan setelah dapat menyiapkan tugasan yang guru
berikan dengan berani
|
||
1.
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan PengajaranHarian (RPH) terkini 2019 pada kali ini dapat memberi
manfaat kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mencipta ulat bulu kertas)"
Post a Comment