-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mengenal huruf a, b, c dan d)


Blog Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 bertunjangkan tunjang Komunikasi yang bertajuk ’Mengenal huruf a, b, c dan d’.



Contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini merupakan satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang perlu dilaksanakan pada peringkat awal dalam waktu persekolahan kanak-kanak. Bersempena dengan tajuk RPH pada kali ini iaitu ’Mengenal huruf a, b, c dan d’, ianya merupakan salah satu aspek pembelajaran yang perlu didedahkan kepada kanak-kanak. Mengenal abjad ataupun huruf ini merupakan suatu perkara yang amat penting serta dititikberatkan oleh para ibu bapa dan pendidik supaya seseorang kanak-kanak itu akan tidak menjadi seorang yang buta huruf pada masa hadapan. Perkara sebegitulah yang amat dibimbangi terutamanya kepada ibu bapa dan pendidik.
Kita sebagai pendidik/guru/pelajar praktikal perlu bijak memberi pendidikan kepada kanak-kanak di awal usia mereka dengan melakukan pelbagai kaedah untuk memantapkan pengetahuan mereka terhadap huruf ataupun abjad. Pelbagai alat bantu mengajar (ABM) yang boleh digunakan untuk memantapkan lagi kaedah mendidik kanak-kanak.
Untuk contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) kali ini, hanya lembaran kerja merupakan alat bantu mengajar (ABM) yang digunakan pada kali ini. Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 (Mengenal huruf a, b, c dan d).

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Aktif

Tarikh                                    : 8/4/2019 (Isnin)

Masa                                       : 9 pagi hingga 10 pagi

Bil pelajar                              : 4 Orang

Tajuk                                      : Mengenal huruf a, b, c dan d

Tunjang Utama                     : Komunikasi

Fokus                                      : BM 3.0 Kemahiran Menulis

Standard Kandungan           : BM 3.2 Menguasai kemahiran menulis

Standard Pembelajaran       : BM 3.2.1 Menulis huruf kecil dengan cara yang betul

Kesepaduan Tunjang           : KD 2.3.1 Bertutur dengan yakin

Hasil Pembelajaran               : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Menulis huruf kecil ’a’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
ii. Menulis huruf kecil ’b’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
iii. Menulis huruf kecil ’c’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.
iv. Menulis huruf kecil ’d’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.


Pengetahuan Sedia Ada       :  Mengetahui abjad

Bahan Bantu Mengajar        : Lembaran kerja dan pensel

Kemahiran Berfikir (KB)    : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                     : Hemah tinggi dan kerajinan

Fokus MI                               : Kecerdasan verbal-linguistik



Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
(  5 Minit)

Menunjukkan video lagu ABC kepada murid-murid



1. Guru menunjukkan video lagu ABC kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid supaya memberi perhatian semasa menonton video tersebut.
PN
Hemah tinggi



Langkah 1
( 10  Minit)

Menunjukkan cara yang betul untuk menulis huruf kecil





1. Guru menunjukkan dan memperkenalkan huruf kecil a, b, c dan d di papan putih.
2. Guru menunjukkan cara yang betul untuk menulis huruf kecil di papan putih.

KBAT
Menganalisis

MI
Verbal-linguistik
Langkah 2
(  10  Minit)

Menulis huruf ’a’
1. Guru menyediakan lembaran kerja kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menulis huruf ’a’ pada lembaran kerja.
3. Guru membuat pemerhatian ke atas hasil kerja murid-murid.

ABM
Lembaran kerja

KBAT
 Mengaplikasi

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik
Langkah 3
(  10  Minit)

Menulis huruf ’b’







1. Guru menyediakan lembaran kerja kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menulis huruf ’b’ pada lembaran kerja.
3. Guru membuat pemerhatian ke atas hasil kerja murid-murid.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik
Langkah 4
( 10  Minit)


Menulis huruf ’c’
1. Guru menyediakan lembaran kerja kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menulis huruf ’c’ pada lembaran kerja.
3. Guru membuat pemerhatian ke atas hasil kerja murid-murid.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik


Langkah 5
( 10  Minit)


Menulis huruf ’d’
1. Guru menyediakan lembaran kerja kepada murid-murid
2. Guru meminta murid-murid menulis huruf ’d’ pada lembaran kerja.
3. Guru membuat pemerhatian ke atas hasil kerja murid-murid.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik

Penutup
( 5   Minit)

Menunjukkan hasil kerja masing-masing





1. Guru meminta setiap orang murid menunjukkan hasil kerja masing-masing.



Refleksi Guru            :
Kelebihan: Aktiviti menulis semula abjad pada lembaran kerja dapat meingkatkan perkembangan kognitif murid dalam mengingati cara untuk menulis abjad-abjad yang dipelajari dengan cara yang betul. Selain itu ia juga melatih perkembangan psikomotor halus murid dalam menulis semula abjad pada lembaran kerja.

Kelemahan: Penggunaan lembaran kerja sahaja kepada murid-murid menyebabkan murid-murid menjadi cepat bosan untuk belajar. Hal ini menjadikan suasana pembelajaran menjadi tidak terkawal.

Penambahbaikan: Guru perlu mempelbagaikan lagi alat bantu mengajar kepada murid-murid agar mereka lebih bersemangat untuk belajar.




KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

BAHASA MELAYU

BM 6
BM 3.2 Kemahiran Menulis  
1
Boleh menulis huruf dengan cara yang betul.



2
Boleh menulis perkataan dan frasa.



3
Boleh menulis ayat mudah dengan kemas.

KETERAMPILAN DIRI

KD 5
KD 2.3 Membina keyakinan untuk berkomunikasi
1
Boleh berinteraksi dengan orang tertentu sahaja


2
Boleh berinteraksi dengan orang lain.


3
Boleh berinteraksi dan memberi pendapat dengan yakin dalam pelbagai situasi.


Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Menulis huruf kecil ’a’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.  

Item 2
Menulis huruf kecil ’b’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.  
Item 3
 Menulis huruf kecil ’c’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.  

Item 4
Menulis huruf kecil ’d’ berpandukan cara yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.  







* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini dapat memberi manfaat
kepada para pembaca sekalian.


0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Mengenal huruf a, b, c dan d)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel