-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Hari dalam seminggu)


Blog Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) bertunjangkan Tunjang Sains dan Teknologi yang bertajuk ’Hari dalam seminggu’.



Sebagaimana yang kita sedia maklum, kita sebagai orang dewasa secara umumnya sudah mengerti mengenai peredaran masa yang berlaku dimuka bumi ini seperti kejadian siang dan malam, mengetahui mengenai konsep masa, bilangan hari dan sebagainya. Oleh yang demikian, penting terhadap diri kita sebagai orang dewasa, ibu bapa dan pendidik untuk memberi pendidikan terhadap kanak-kanak iaitu pendedahan mengenai hari dalam seminggu sebagaimana contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang dipertontonkan pada kali ini.
Sebenarnya, pelbagai jenis kaedah yang boleh digunakan untuk memudahkan kepada kanak-kanak untuk memahami konsep hari dalam seminggu ini. Namun, pada contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini yang bertajuk ’Hari dalam seminggu’, pendidik hanya menggunakan kad imbasan sahaja. Namun, mungkin pada sesi pengajaran yang akan datang, pendidik akan menggunakan pelbagai kaedah yang kreatif lagi untuk meningkatkan kefahaman kanak-kanak mengenai topik ini.
Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019 yang bertajuk ’Haridalam seminggu’.

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Aktif

Tarikh                                    : 8/4/2019 (Isnin)

Masa                                       : 9 pagi hingga 10 pagi

Bil pelajar                              : 4 Orang

Tajuk                                      : Hari dalam seminggu

Tunjang Utama                     : Sains dan teknologi

Fokus                                      : SA 5.0 Menyiasat Alam Fizikal

Standard Kandungan           : MA 5.1 Memahami waktu dalam konteks kehidupan seharian

Standard Pembelajaran       : MA 5.1.3 Menyatakan hari dalam seminggu mengikut                                                    urutan

Kesepaduan Tunjang           : BM 1.2.1 Mendengar dan memberi respons terhadap cerita yang didengar

Hasil Pembelajaran               : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Menyebut nama hari-hari dalam seminggu berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan dengan betul.
ii. Mengetahui hari-hari yang terdapat dalam seminggu dengan tepat.
iii. Menceritakan tentang aktiviti yang dilakukan dalam seminggu dengan betul


Pengetahuan Sedia Ada       : Tahu terdapat 7 hari dalam seminggu

Bahan Bantu Mengajar        : Kad imbasan

Kemahiran Berfikir (KB)    : Menganalisis

Penerapan Nilai                     : Hemah tinggi dan kerajinan

Fokus MI                               : Kecerdasan verbal-linguistik


Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
(  10 Minit)

Menunjukkan video





1. Guru menunjukkan video ’ Nama 7 Hari Dalam Seminggu’ kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid supaya fokus semasa menonton video tersebut.
PN
Hemah tinggi


Langkah 1
(10   Minit)

Memberitahu nama hari-hari dalam seminggu kepada murid





1. Guru menunjukkan kad imbasan ’Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat dan Sabtu’ kepada murid-murid.
2. Guru memberitahu nama hari-hari dalam seminggu kepada murid satu persatu.
3. Guru meminta murid-murid supaya mendengar baik tentang perkara yang guru sampaikan.
3. Guru meminta murid-murid menyebut nama hari-hari dalam seminggu tersebut dengan betul.

ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik

Langkah 2
( 10   Minit)

Menyebut hari ’Ahad, Isnin dan Selasa.
1. Guru menunjukkan kad imbasan ’Ahad, Isnin dan Selasa’ kepada murid-murid secara satu persatu.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nama hari-hari tersebut secara satu per satu.
3. Guru meminta setiap orang murid berdiri lalu menyebut nama hari-hari tersebut.

ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik

Langkah 3
( 10   Minit)

Menyebut hari ’Rabu dan Khamis’







1. Guru menunjukkan kad imbasan ’Rabu dan Khamis’ kepada murid-murid secara satu persatu
2. Guru meminta murid-murid menyebut nama hari-hari tersebut secara satu per satu.
3. Guru meminta setiap orang murid berdiri lalu menyebut nama hari-hari tersebut
ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik

Langkah 4
(  10 Minit)

Menyebut hari ’Jumaat dan Sabtu’
1. 1. Guru menunjukkan kad imbasan ’Jumaat dan Sabtu’ kepada murid-murid secara satu persatu.
2. Guru meminta murid-murid menyebut nama hari-hari tersebut secara satu per satu.
3. Guru meminta setiap orang murid berdiri lalu menyebut nama hari-hari tersebut.

ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik

Langkah 5
(  5  Minit)

Bercerita tentang aktiviti yang boleh dilakukan sepanjang hari dalam seminggu
1. Guru bercerita kepada murid-murid tentang aktiviti yang boleh dilakukan sepanjang hari dalam seminggu.
2. Guru meminta setiap orang murid menceritakan aktiviti yang mereka lakukan setiap hari.
ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik

Penutup
(  5  Minit)

Mengimbas kembali tentang apa yang dipelajari





1. Guru meminta murid mengimbas kembali tentang apa yang mereka pelajari.
KBAT
Menganalisis



Refleksi Guru            :

Kelebihan: Menunjukkan video pembelajaran pada awal pembelajaran murid dilihat dapat meningkat murid-murid dalam meneruskan pembelajaran mereka. Selain itu iainya menjadikan murid-murid berasa lebih ingin tahu terhadap pembelajaran mereka.
Kelemahan: Penggunaan kad imbasan mengenai hari dalam seminggu didapati tidak dapat menarik perhatian murid dengan baik kerana segelintir daripada murid-murid tidak memberi tumpuan dalam pembelajaran.
Penambahbaikan: Guru perlu menggunakan alat bantu mengajar yang lebih bagus agar menarik minat murid-murid dalam pembelajaran.

KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

MATEMATIK AWAL

MA 12
MA 5.1 Pemahaman waktu dalam dalam kehidupan seharian
1
Boleh menyatakan waktu dalam sehari.


2
Boleh menyusun peristiwa mengikut urutan masa.


3
Boleh menghubungkaitkan waktu dengan peristiwa dalam kehidupan harian.
BAHASA MELAYU

BM 1
BM 1.2 Kemahiran mendengar dan bertutur
1
Boleh mendengar tetapi tidak memberi respons.


2
Boleh mendengar dan memberi respons.


3
Boleh mendengar, memahami dan memberi pelbagai respons dengan bertatasusila.


Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Menyebut nama hari-hari dalam seminggu berdasarkan kad imbasan yang guru tunjukkan dengan betul.

Item 2
Mengetahui hari-hari yang terdapat dalam seminggu dengan tepat
Item 3
Menceritakan tentang aktiviti yang dilakukan dalam seminggu dengan betul





* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid


Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini memberi manfaat kepada
para pembaca sekalian.


2 Responses to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Hari dalam seminggu)"

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel