-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Ruang dalam rumah)


Blog Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) bertunjangkan tunjang Komunikasi yang bertajuk ’Ruang dalam rumah’.



Untuk pengetahuan para pembaca sekalian, pada contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang lalu, tajuk contoh RPH tersebut adalah sama sahaja tajuk contoh RPH pada kali ini namun ianya berbeza hanya dari segi bahasa sahaja. Pada contoh RPH yang lepas, ianya merupakan contoh RPH yang boleh digunakan dalam slot pembelajaran Bahasa Inggeris. Untuk contoh RPH kali ini pula, para pendidik ataupun pelajar praktikal boleh menggunakan RPH ini dalam slot matapelajaran Bahasa Melayu.
Pada contoh RPH yang lepas, murid-murid diperkenalkan mengenai ruang-ruang yang terdapat dalam kawasan rumah dalam menggunakan Bahasa Inggeris. Oleh yang demikian, untuk RPH kali ini, para pendidik ataupun pelajar praktikal boleh memperkenalkan kepada kanak-kanak mengenai ruang-ruang yang ada di dalam rumah menggunakan Bahasa Melayu. Hal ini boleh meningkatkan kefahaman serta pengetahuan kanak-kanak dalam menggunakan dua bahasa yang berbeza.
Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian (Ruang dalam rumah).

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Aktif

Tarikh                                    : 9/4/2019 (Selasa)

Masa                                       : 10 pagi hingga 11 pagi

Bil pelajar                              : 4 Orang

Tajuk                                      : Ruang dalam rumah

Tunjang Utama                     : Komunikasi

Fokus                                      : BM 1.0 Kemahiran Mendengar Dan Bertutur

Standard Kandungan           : BM 1.4 Berinteraksi menggunakan ayat mudah

Standard Pembelajaran   : BM 1.4.2 Berinteraksi menggunakan ayat mudah untuk                                                 menyatakan permintaan

Kesepaduan Tunjang           : PI 5.1 Mengaplikasikan adap dalam kehidupan

Hasil Pembelajaran               : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenal pasti setiap ruang dan bilik yang terdapat dalam rumah dengan betul.
ii. Memberitahu permintaan sekiranya ingin memasuki setiap ruang dan bilik yang terdapat dalam rumah dengan betul.
iii. Mengetahui adap-adap sekiranya ingin melakukan sesuatu perkara di dalam setiap ruang rumah dengan baik.


Pengetahuan Sedia Ada       : Mengetahui setiap ruang dalam rumah

Bahan Bantu Mengajar        : komputer riba dan kad imbasan

Kemahiran Berfikir (KB)    : Mengaplikasi dan menganalisis

Penerapan Nilai                     : Kejujuran dan hemah tinggi

Fokus MI                               : Visual-ruang dan verbal-linguistik






Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 5  Minit)

Menunjukkan gambar sebuah rumah





1. Guru menunjukkan gambar sebuah rumah kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid memberitahu apa yang terdapat didalam rumah.
PN
Kejujuran

ABM
Komputer riba

MI
Visual-ruang
Langkah 1
( 10  Minit)

Menunjukkan gambar sebuah bilik tidur





1. Guru menunjukkan gambar sebuah bilik tidur kepada murid-murid.
2. Guru meminta setiap orang murid berdiri lalu memberitahu objek yang terdapat dalam bilik tidur itu.
MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
ABM
Komputer riba
Langkah 2
( 10   Minit)

Memberitahu cara yang betul untuk membuat permintaan sekiranya ingin masuk tidur
1. Guru memberitahu cara yang betul untuk membuat permintaan sekiranya ingin masuk tidur.
2. Guru meminta setiap orang murid memberitahu cara mereka membuat permintaan sekiranya ingin masuk tidur.
KBAT
Mengaplikasi

PN
Hemah tinggi

MI
Verbal-linguistik
Langkah 3
( 10   Minit)

Memberitahu objek yang terdapat dalam ruang makan, bilik mandi dan ruang tamu





1. Guru menunjukkan gambar di ruang makan, bilik mandi dan ruang tamu.
2. Guru meminta setiap orang murid berdiri lalu memberitahu objek yang terdapat dalam ruang dan bilik tersebut.
ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
Langkah 4
(  10  Minit)

Menunjukkan cara yang betul untuk membuat permintaan ketika berada di ruang makan, bilik mandi dan ruang tamu.
1. Guru menunjukkan cara yang betul untuk membuat permintaan sekiranya berada di ruang makan, bilik mandi dan ruang tamu.
2. Guru meminta setiap orang murid memberitahu cara mereka membuat permintaan sekiranya berada di ruang makan, bilik mandi dan ruang tamu.
ABM
Kad imbasan

KBAT
Mengaplikasi

PN
Hemah tinggi

MI
Visual-ruang
Langkah 5
(  10  Minit)

Mewana gambar ruang makan,ruang tamu, bilik tidur dan bilik mandi
1. Guru memberikan lembaran kerja mewarna kepada murid-murid yang mempunyai gambar ruang makan,ruang tamu, bilik tidur dan bilik mandi.
2. Guru meminta murid-murid mewana gambar ruang makan,ruang tamu, bilik tidur dan bilik mandi.
ABM
Lembaran kerja

MI
Visual-ruang

Penutup
(   5 Minit)

Memberitahu adap yang betul

1. Guru meminta murid-murid memberitahu adap yang betul jika ingin memasuki setiap ruang yang terdapat dalam rumah.
MI
Verbal-linguistik, visual-ruang


Refleksi Guru            :

Kelebihan: Gambar-gambar ruang yang terdapat dalam rumah menyebabkan murid-murid lebih tertarik untuk belajar di samping ianya dapat meningkatkan perkembangan bahasa murid semasa memberitahu ruang-ruang yang terdapat dalam rumah.

Kelemahan: Kad imbasan yang digunakan tidak tahan lama dan tidak begitu kukuh.

Penambahbaikan: Guru perlu menggunakan bahan yang lebih kukuh.

KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

BAHASA MELAYU

BM 2
BM 1.4
Berinteraksi menggunakan ayat mudah

1
Boleh berinteraksi tanpa menggunakan struktur ayat yang lengkap.


2
Boleh berinteraksi menggunakan ayat yang sesuai.


3
Boleh berinteraksi mengikut situasi dengan menggunakan ayat yang sesuai dan sopan.
PENDIDIKAN ISLAM

PI 11
PI 5.1 Mengamalkan doa dalam kehidupan harian
1
Boleh melafazkan basmalah dan hamdalah dalam amalan harian.


2
Boleh melafazkan doa dalam amalan harian..


3
Boleh mengamalkan basmalah, hamdalah dan doa dalam kehidupan harian dengan betul.



Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Mengenal pasti setiap ruang dan bilik yang terdapat dalam rumah dengan betul
Item 2
Memberitahu permintaan sekiranya ingin memasuki setiap ruang dan bilik yang terdapat dalam rumah dengan betul.
Item 3
Mengetahui adap-adap sekiranya ingin melakukan sesuatu perkara di dalam setiap ruang rumah dengan baik
1




* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid


Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini dapat memberi manfaat
kepada para pembaca sekalian.


0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019 (Ruang dalam rumah)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel