Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Kenali objek berpasangan)
Tuesday, 30 May 2023
1 Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) terkini 2019
mengenai tajuk ’Kenali objek berpasangan’ yang bertunjangkan tunjang sains dan
teknologi.
Contoh
Rancangan Pengajaran Harian Tadika/Prasekolah terkini 2019 ini dibina
berdasarkan Standard Pembelajaran yang diambil daripada Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSPK) iaitu:
Standard Pembelajaran:
MA 1.1.1 Memadankan objek berpasangan yang sama
Pada
contoh Rancangan Pengajaran Harian yang ditunjukkan ini, kami hanya mendedahkan
sedikit objek/item yang berpasangan kepada kanak-kanak/murid-murid antaranya:
1.
Telinga
2.
Kasut
3.
Selipar
4.
Stokin
Namun
begitu, para guru/pendidik/pelajar praktikal boleh cuba untuk memperkenalkan
objek/item berpasangan yang berbagai-bagai kepada anak-anak didik masing-masing
untuk memperkembangkan minda mereka mengenai objek-objek di persekitaran.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
4/4/2019 (Khamis)
Masa : 10.00
a.m hingga 10.45 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kenali objek berpasangan
Tunjang
Utama : Tunjang Sains
dan Teknologi
Fokus : MA 1.0 Pengalaman
pranombor
Standard
Kandungan :
MA 1.1 Memadankan objek
Standard
Pembelajaran : MA 1.1.1 Memadankan objek berpasangan yang sama
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang
melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i. Memadankan pasangan kad
imbasan objek berpasangan di papan putih dengan betul.
ii. Mewarnakan gambar objek berpsangan dengan
menggunakan warna yang sama dengan betul.
iii. Memadankan objek berpasangan pada lembaran
kerja dengan penuh semangat.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengetahui nama objek
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, lembaran
kerja dan pelekat.
Kemahiran Berfikir (KB) : Menilai dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai : Kerjasama
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan kad imbasan yang mempunyai gambar objek berpasangan.
|
1. Guru menunjukkan kad
imbasan objek-objek berpasangan yang akan diajarkan kepada murid-murid.
2. Guru memberitahu nama
objek-objek berpasangan tersebut kepada murid-murid.
3. Guru menjelaskan
objek-objek berpasangan tersebut kepada murid-murid.
|
ABM
Kad imbasan
PN
Kerjasama
KBAT
Menilai
MI
Visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memadankan kad imbasan objek berpasangan di papan putih.
|
1. Guru menyediakan beberapa
kad imbasan yang mempunyai gambar objek berpasangan seperti selipar, kasut,
stokin dan telinga.
2. Guru menunjukkan objek berpasangan
yang betul kepada murid-murid.
3. Guru melekatkan satu kad
imbasan objek di papan putih.
4. Guru meminta setiap murid
datang kehadapan dan memadankan pasangan kad imbasan objek tersebut dengan
betul.
|
ABM
Kad imbasan
KBAT
Mengaplikasi
MI
Visual-ruang
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Mewarnakan gambar objek berpsangan dengan menggunakan warna yang sama
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar objek berpasangan kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
mewarnakan gambar objek berpsangan dengan menggunakan warna yang sama.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Memadankan objek berpasangan
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar objek-objek berpasangan.
2. Guru memberikan setiap
lembaran kerja kepada murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid
memadankan objek berpasangan dengan dengan penuh semangat.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Penutup
( 5 Minit)
|
1. Guru meminta murid-murid
menyebut nama objek berpasangan bersama-sama.
|
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerjasama
MI
Visual-ruang
|
Refleksi Guru :
Kelebihan- Penggunaan
kad imbasan dilihat amat menarik minat murid untuk melakukakan aktiviti
padangan gambar objek berpasangan. Hal ini sekaligus menyebabkan proses
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan rancak.
Kelemahan-
Penggunaan ABM Lembaran kerja dilihat tidak bersesuaian untuk murid lakukan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran ini. Hal ini kerana murid-murid
dilihat cepat bosan semasa melakukan aktiviti pembelajaran ini.
Penambahbaikan-
Perlu menggunaan ABM maujud agar pembelajaran menjadi lebih menarik
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
MATEMATIK AWAL
|
|||
MA 1
|
MA 1.1 Kemahiran
memadankan objek
|
1
|
Boleh
memadankan objek berpasangan yang sama.
|
2
|
Boleh
memadankan dua kumpulan objek yang mempunyai bilangan yang sama.
|
||
3
|
Boleh
memadankan objek berdasarkan ciri-ciri tertentu.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Memadankan pasangan kad imbasan objek berpasangan di papan putih
dengan betul
|
Item 2
Mewarnakan gambar objek berpsangan dengan menggunakan warna yang sama
dengan betul.
|
Item 3 Memadankan objek
berpasangan pada lembaran kerja dengan penuh semangat
|
||
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian ini dapat memberi manfaat
kepada para pembaca sekalian.
How do you make money out of winning tips and strategies
ReplyDeleteYou can win by running a bet online, on sports and 바카라 사이트 the internet, or via any other online casino website, whether it be in 인카지노 the UK or the งานออนไลน์ US.