Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkino 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Kenali bentuk asas)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 untuk
prasekolah mahupun tadika bertunjangkan Tunjang Sains dan Teknologi mengenai
tajuk ’Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
Bentuk
merupakan suatu rupa bentuk yang dapat kita lihat di persekitaran hidup kita.
Sebagai contohnya, kita sering melihat bentuk bulat didalam rumah kita. Sebagai
contoh situasi, kita melihat jam berbentuk bulat, melihat pinggan yang
berbentuk bulat didapur dan menggunakan duit syiling untuk membeli sesuatu
barangan yang diinginkan.
Oleh
yang demikian, hal ini amat penting terhadap kanak-kanak untuk mengenali
jenis-jenis bentuk yang di alam hidupan ini. Hal ini demikian supaya,
kanak-kanak akan dapat mengerti bahawa setiap objek mempunyai bentuk yang
tersendiri. Terdapat beberapa bentuk asas yang boleh diperkenalkan kepada
kanak-kanak antaranya:
1.
Bentuk segi empat.
2.
Bentuk segi tiga.
3.
Bentuk bulat.
4.
Bentuk bujur.
Disini
terdapat satu contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 untuk Prasekolah
dan Tadika mengenai tajuk ’Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat,
bulatan dan segitiga’.
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
7/5/2019
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kenali bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : MA 6.0
Bentuk Dan Ruang
Standard
Kandungan :
MA 6.2 Menghasilkan binaan berdasarkan bentuk yang biasa dijumpai di persekitaran
Standard
Pembelajaran : MA 6.2.1 Mengecam
bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan
bulatan
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengecam bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga melalui cara menyebut nama
bentuk yang guru tunjukkan
di papan putih dengan betul.
ii.
Menyusun bentuk puzzle segiempat sama, segiempat tepat, bulatan
dan segitiga dengan cara meletakkan bentuk pada ruang bentuk
yang sepadan dengan betul.
iii.
Melukis bentuk segiempat
sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga dengan cara
menyambung titik-titik bentuk pada lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengecam bentuk bulatan
Bahan Bantu Mengajar : Komputer riba, puzzle
dan lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerajinan dan kejujuran
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 10 Minit)
|
Bersoal jawab dengan murid-murid
Contoh soalan:
1) Siapa kenal bentuk bulat?
2) Cuba kamu cari bentuk segitiga dalam kelas ini.
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid tentang pengetahuan mereka terhadap bentuk.
2. Guru meminta murid-murid
mencari bentuk yang ada di dalam persekiran kelas mereka.
3. Guru menyatakan hasil
pembelajaran hari ini.
|
ABM
Komputer riba
PN
Kejujuran
KBAT
Menganalisis
MI
Visual-ruang
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memberitahu bentuk-bentuk yang dilihat
Bentuk:
1) Segiempat sama
2) Segiempat tepat
3) Segitiga
4) Bulatan
|
1.Guru melukis bentuk
segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
2. Guru memberitahu
nama-nama bentuk tersebut kepada murid-murid.
3. Guru menunjukkan bentuk
yang telah dilukis pada papan putih secara rawak lalu meminta murid-murid
memberitahu nama bentuk tersebut.
4. Murid-murid memberitahu
nama-nama bentuk yang guru tunjukkan.
|
KBAT
Menganalisis
MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Melengkapkan puzzle bentuk
Bentuk:
1) Segiempat sama
2) Segiempat tepat
3) Segitiga
4) Bulatan
|
1. Guru menyediakan puzzle
yang mempunyai bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga.
2. Guru meminta murid-murid
melengkapkan puzzle tersebut dengan meletakkan bentuk segiempat sama,
segiempat tepat, bulatan dan segitiga pada ruang yang betul.
|
ABM
Puzzle
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menyambung garisan putus-putus bentuk
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai bentuk putus-putus segiempat sama, segiempat tepat,
bulatan dan segitiga.
2. Guru meminta murid-murid
menyambung garisan putus-putus tersebut.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Mengimbas kembali perkara yang dipelajari
|
1. Guru meminta murid-murid
menunjukkan hasil kerja yang telah dilakukan.
2. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali tentang perkara yang telah dipelajari.
3. Guru meminta murid-murid
memberitahu perasaan mereka setelah selesai mempelajari topik yang diajarkan.
|
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Aktiviti memadankan bentuk kepada ruang bentuk yang sepadan akan dapat
meningkatkan kefahaman murid dalam mengecam bentuk-bentuk yang telah
dipelajari. Selain itu, aktiviti ini juga dapat meningkatkan perkembangan
psikomotor halus murid semasa murid-murid memegang bentuk lalu memadankannya
pada ruang bentuk tertentu yang sesuai.
Kelemahan:
Segelintir murid didapati masih keliru dengan bentuk segi empat sama dan segi
empat tepat.
Penambahbaikan:
Guru perlu menggunakan alat bantu mengajar yang lebih berkesan untuk
meningkatkan pengetahuan murid dalam mengecam bentuk.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
MATEMATIK AWAL
|
|||
MA 13
|
MA 6.2 Pengetahuan
tentang bentuk
|
1
|
Boleh
menamakan bentuk dua dimensi.
|
|
|
2
|
Boleh
menamakan bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.
|
|
|
3
|
Boleh
menghasilkan bentuk baharu dari gabungan bentuk tiga dimensi
|
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
|
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
|
|
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengecam bentuk segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga
melalui cara menyebut nama bentuk yang guru tunjukkan di papan putih dengan
betul.
|
Item 2
Menyusun bentuk puzzle segiempat sama, segiempat tepat, bulatan dan
segitiga dengan cara meletakkan bentuk pada ruang bentuk yang sepadan dengan
betul
|
Item 3
Melukis bentuk segiempat sama, segiempat
tepat, bulatan dan segitiga dengan cara menyambung titik-titik bentuk pada
lembaran kerja dengan betul.
|
||
|
|
|
|
|
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian ini ’Kenali bentuk segiempat
sama, segiempat tepat, bulatan dan segitiga’ dapat memberi manfaat kepada para
pembaca semua.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkino 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Kenali bentuk asas)"
Post a Comment