Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Mengenal Warna)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 mengenai
tajuk bertemakan warna iaitu ’Mengenal warna’.
Sebagaimana yang diketahui umum, warna merupakan salah satu nikmat yang diciptakan oleh Allah S.W.T yang boleh dilihat menggunakan pancaindera manusia iaitu mata. Oleh yang demikian, kita sebagai orang dewasa/pendidik/guru perlu memberi pendedahan atau pengetahuan kepada kanak-kanak mahupun anak didik kita sendiri mengenai warna-warna yang ada di sekeliling kita.
Para
pendidik/guru/pelajar praktikal sebenarnya bebas untuk mengajar kepada
kanak-kanak mengenai warna tetapi seeloknya memperkenalkan kepada kanak-kanak
mengenai warna-warna asasnya terlebih dahulu.
Terdapat
3 jenis warna asas iaitu:
1.
Merah
2.
Kuning
3.
Biru
Disini
terdapat satu contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 yang bertemakanwarna. Berikut merupakan contoh RPH:
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
2/5/2019 (Khamis)
Masa : 10.45
a.m hingga 11.30 a.mm
Bil
pelajar :
5 Orang
Tajuk
:
Mengenal warna
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : SA 2.0
Kemahiran Proses Sains
Standard
Kandungan :
SA 2.2 Mengelaskan objek
Standard
Pembelajaran : SA 2.2.1 Membanding
dan membeza objek-objek mengikut satu ciri:
(i)
warna
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti enam warna yang terdapat pada dadu berwarna dengan betul.
ii.
Membandingbeza enam warna dengan cara menampal bebola berwarna pada gambar
pelangi dengan warna yang betul..
iii.
Memberitahu warna kegemaran berdasarkan enam warna yang dipelajari dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengecam warna
Bahan Bantu Mengajar : Dadu berwarna, roda
berwarna, span berwarna, gambar bercorak pelangi, gam dan lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerajinan
Fokus
MI :
Kecerdasan kinestetik, visual-ruang dan verbal-linguistik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab dan mencari warna di persekitaran kelas
Contoh soalan:
1. Cuba cari warna merah dalam kelas ini?
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka terhadap warna.
2. Guru meminta murid-murid
mencari dan menunjuk warna yang terdapat di dalam persekitaran kelas mereka.
3. Murid-murid mencari dan
menunjuk warna yang terdapat didalam kelas mereka.
4. Guru menyatakan hasil
pembelajaran pada hari ini.
|
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang dan
verbal-linguistik
|
Langkah 1
( 8 Minit)
|
Memperkenalkan warna merah, kuning, oren, hijau, biru dan ungu.
|
1. Guru menunjukkan dadu
berwarna kepada murid-murid.
2. Guru menjelaskan
warna-warna yang terdapat pada dadu tersebut.
3. Guru membaling dadu
berwarna itu kemudian meminta murid-murid memberitahu warna yang terpapar
pada dadu itu.
4. Murid-murid memberitahu
warna yang terpapar pada dadu itu.
|
BBM
Dadu berwarna
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang dan
verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 20 Minit)
|
Membandingbeza enam warna pada roda berwarna
|
1. Guru menunjukkan roda
berwarna gambar yang mempunyai corak pelangi dan span berwarna kepada
murid-murid.
2. Guru menunjukkan cara
untuk melakukan aktiviti iaitu guru akan memusing roda berwarna lalu melihat
warna apa yang terdapat pada penunjuk.
3. Kemudian guru akan
mengambil span yang mempunyai warna yang sama dengan warna yang diperolehi
semasa memusingkan roda berwarna.
4. Guru akan melekatkan span
itu pada bahagian warna yang mempunyai warna yang sama dengan span tersebut.
5. Murid-murid akan
memusingkan roda berwarna dan melihat warna apa yang diperolehi pada roda
berwarna lalu mengambil span yang mempunyai warna yang telah diperolehi.
6.Murid-murid melekatkan
span itu mengikut warna yang sama pada gambar bercorak pelangi itu.
|
BBM
Roda berwarna, span berwarna, gambar bercorak
pelangi dan gam.
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Kinestetik dan visual-ruang
|
Langkah 3
( 7 Minit)
|
Membandingbeza warna yang terdapat pada objek
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai pelbagai gambar objek yang berwarna-warni.
2. Guru meminta murid-murid
menandakan (/) berdasarkan arahan yang telah dinyatakan.
3. Murid-murid menandakan
(/) pada jawapan yang dikehendaki dengan bimbingan guru.
|
BBM
Lembaran kerja
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang dan
verbal-linguistik
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Memberitahu warna kegemaran dan imbas kembali
pembelajaran
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai warna kegemaran mereka.
2. Murid-murid memberitahu
warna kegemaran mereka.
3.Guru mengimbas kembali
topik pembelajaran yang telah diajarkan.
|
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Alat bantu mengajar yang pelbagai digunakan dapat menarik minat murid untuk
belajar seperti penggunaan roda berwarna, dadu berwarna dan span berwarna.
Aktiviti-aktiviti yang dijalankan lebih berfokuskan kepada meningkatkan
perkembangan psikomoto halus murid-murid.
Kelemahan:
Alat bantu mengajar yang disediakan tidak begitu kukuh untuk sentiasa digunakan
dalam pembelajaran yang mendatang.
Penambahbaikan:
Guru perlu memastikan alat bantu mengajar yang digunakan dapat digunakan dalam
masa panjang.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 2
|
SA 2.2 Kemahiran
mengelas objek
|
1
|
Boleh
membanding dan membeza objek mengikut satu ciri.
|
2
|
Boleh
mengumpulkan objek mengikut dua ciri.
|
||
3
|
Boleh
mengumpulkan objek dan menyatakan ciri sepunya bagi setiap pengelasan yang
dibuat.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1 Perkembangan
Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus..
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM/KEMAHIRAN
|
|||
Item 1
Mengenalpasti enam warna yang terdapat pada dadu
berwarna dengan betul.
|
Item 2
Membandingbeza enam warna dengan cara menampal
bebola berwarna pada gambar pelangi dengan warna yang betul
|
Item 3 Memberitahu warna kegemaran
berdasarkan enam warna yang dipelajari dengan betul.
|
|||
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan
Pengajaran Harian ini memberi manfaat kepada para pembaca sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Mengenal Warna)"
Post a Comment