Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Kenali bahagian anggota pokok bunga matahari)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 mengenai
Tunjang Sains dan Teknologi. Oleh yang demikian, RPH kali ini akan menunjukkan
contoh Rancangan Pengajaran Harian buat pertama kalinya mengenai Tunjang Sains
dan Teknologi ini. Contoh Rancangan Pengajaran Pengajaran untuk Prasekolah
mahupun Tadika pada kali ini adalah mengenai tajuk ’ Kenali bahagian anggotapokok bunga matahari’.
Untuk
pengetahuan para pembaca sekalian, di dalam Kurikulum Standard Prasekolah
Kebangsaan (KSPK) mempunyai 6 tunjang utama. Tunjang Sains dan Teknologi ini
merupakan tunjang ke-2 yang terkandung dalam Kurikulum Standard Prasekolah
Kebangsaan (KSPK) selepas Tunjang Komunikasi.
Contoh
RPH terkini 2019 ini dimulai dengan tajuk yang bertemakan alam hidupan. Namun
begitu, para guru/pendidik/pelajar praktikal bebas untuk memilih tajuk untuk
mengajara kepada anak-anak didik mengikut kesesuaian bilik darjah tersendiri.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 ’Kenali bahagiananggota pokok bunga matahari’
Rancangan
Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
23/5/2019 (Khamis)
Masa : 10.15
a.m hingga 11.00 a.m
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kenali bahagian anggota pokok bunga matahari
Tunjang
Utama : Sains dan
Teknologi
Fokus : SA
3.0 Menyiasat Alam Hidupan
Standard
Kandungan :
SA 3.4 Membuat penerokaan ke atas tumbuh- tumbuhan
Standard
Pembelajaran : SA 3.4.1 Mengenal
pasti bahagian tumbuhan:
(i)
daun
(ii)
batang
(iii)
akar
(iv)
bunga
Kesepaduan Tunjang : FK 1.1.1 Menjalankan
pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Membandingbeza anggota pokok bunga matahari dengan cara memberitahu guru
mengenai nama anggota pokok bunga matahari yang guru tunjukkan dengan betul.
ii.
Mengenalpasti setiap anggota pokok bunga matahari dengan cara menyusun kad
imbasan anggota pokok bunga matahari dengan betul.
iii.
Mengecam warna anggota tumbuhan dengan mewarna gambar pokok bunga matahari
dengan betul.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengecam warna anggota tumbuhan
Bahan Bantu Mengajar : Marker, papan putih,
kad imbasan, lembaran kerja dan pensel warna
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis, mengaplikasi
dan menilai
Penerapan
Nilai :
Kerajinan dan kejujuran
Fokus
MI :
Kecerdasan visual-ruang, verbal-linguistik dan kinestetik
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Bersoal jawab mengenai anggota badan tumbuhan.
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka tentang anggota tumbuh-tumbuhan.
2. Murid-murid memberitahu
guru mengenai pengetahuan mereka tentang anggota tumbuh-tumbuhan.
3. Guru menyatakan hasil
pembelajaran yang akan murid-murid perolehi.
|
KBAT
Menganalisis
PN
Kejujuran
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Menjelaskan mengenai anggota pokok bunga matahari
|
1. Guru melukiskan gambar
sekuntum bunga matahari yang mempunyai akar, batang, daun, bunga dan biji
dengan lengkap.
2. Guru menerangkan kepada
murid-murid mengenai lokasi anggota tumbuhan yang terdapat pada gambar pokok
bunga matahari.
3. Guru memberitahu
murid-murid mengenai nama setiap anggota pada pokok bunga matahari.
4. Guru meminta murid-murid
memberitahu nama setiap anggota pokok bunga matahari.
5. Murid-murid menyebut
setiap anggota pokok bunga matahari bersama-sama.
|
BBM
Marker dan papan putih
KBAT
Menganalisis dan menilai
PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang dan
verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Membentuk pokok bunga matahari
|
1. Guru menyediakan kad
imbasan yang mempunyai gambar akar, batang, daun, bunga dan biji pokok bunga
matahari.
2. Guru menunjukkan
cara-cara untuk menjalankan aktiviti ini iaitu menyusun kad imbasan ini agar
membentuk sekuntum pokok bunga matahari.
3. Guru meminta murid-murid
menyusun kad imbasan yang mempunyai anggota pokok bunga matahari pada papan
putih.
4. Murid-murid menyusun dan
menampal kad imbasan anggota badan pokok bunga matahari pada papan putih
dengan betul.
|
BBM
Kad imbasan
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Kinestetik dan visual-ruang
|
Langkah 3
( 15 Minit)
|
Mewarna gambar pokok bunga matahari
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja mewarna kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid
mewarnakan anggota pokok bunga matahari mengikut arahan yang guru berikan.
3. Murid-murid mewarnakan
anggota pokok bunga matahari mengikut arahan yang guru berikan.
|
BBM
Lembaran kerja dan pensel warna
KBAT
Menganalisis dan mengaplikasi
MI
Visual-ruang
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Menanyakan perasaan dan imbas kembali
|
1. Guru menanyakan perasaan
murid-murid mengenai perkara yang mereka pelajari.
2. Guru meminta murid-murid
mengimbas kembali tentang apa yang mereka telah pelajari.
3. Murid-murid memberitahu
guru mengenai perasaan mereka dan mengimbas kembali tentang topik yang
dipelajari.
|
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi
guru :
Kelebihan:
Aktiviti yang dijalankan ini akan meningkatkan lagi pengetahuan muris dalam
mengenal dan mengecam setiap anggota tumbuh-tumbuhan serta mengetahui warna
tumbuhan dengan betul. Selain itu, aktiviti menyusun kad imbasan agar membentuk
pokok bunga matahari akan dapat meningkatkan perkembangan murid dari aspek
psikomotor halus.
Kelemahan:
Guru hanya menyediakan satu set sahaja kad imbasan anggota pokok bunga
matahari. Oleh itu, murid-murid berebut untuk melakukan aktiviti ini.
Penambahbaikan:
Guru perlu memastikan alat bantu mengajar yang disediakan mencukupi untuk
setiap murid.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
SAINS AWAL
|
|||
SA 3.4 Membuat
penerokaan ke atas tumbuh- tumbuhan
|
1
|
Boleh
mengenal nama tumbuhan
|
|
2
|
Boleh
mengecam nama anggota tumbuhan
|
||
3
|
Boleh menjalankan penerokaan dan
merekod serta menceritakan proses yang berlaku.
|
||
PERKEMBANGAN FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi /
Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM /
KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Membandingbeza anggota pokok bunga matahari dengan
cara memberitahu guru mengenai nama anggota pokok bunga matahari yang guru
tunjukkan dengan betul.
|
Item 2
Mengenalpasti setiap anggota pokok bunga matahari
dengan cara menyusun kad imbasan anggota pokok bunga matahari dengan betul.
|
Item 3
Mengecam warna anggota tumbuhan dengan mewarna
gambar pokok bunga matahari dengan betul.
|
||
* Nyatakan skala
yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran
Harian ini memberi manfaat kepada para pembaca
sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Sains dan Teknologi (Kenali bahagian anggota pokok bunga matahari)"
Post a Comment