Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Kenali abjad m,n,o,p)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Blog
Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali
ini akan menunjukkan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019
mengenai tajuk ’Kenali huruf m, n, o dan p’.
Tajuk
contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini iaitu ’Kenali huruf m,
n, o dan p’ merupakan sambungan daripada contoh RPH-RPH yang lalu iaitu
mengenai tajuk mengenali abjad-abjad sebelum abjad tajuk contoh Rancangan
Pengajaran Harian (RPH) pada kali ini.
Contoh
Rancangan Pengajaran Harian ini juga menunjukkan terdapat 4 abjad yang
diperkenalkan kepada kanak-kanak/murid-murid iaitu:
1.
m
2.
n
3.
o
4.
p
Sebenarnya
para guru/pendidik/pelajar praktikal boleh memilih berapa abjad yang ingin
digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran mengikut kesesuaian
pembelajaran ana-anak didik masing-masing. Selain itu, terdapat pelbagai cara
yang boleh digunakan untuk memperkenalkan abjad-abjad ini kepada kanak-kanak/murid-murid.
Berikut
merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika 2019 (Kenalihuruf m,n,o,p).
Rancangan Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh : 29/4/2019 (Isnin)
Masa :
9.30 a.m hingga 10.15 a.m
Bil pelajar :
11 Orang
Tajuk :
Kenali huruf m, n, o dan p
Tunjang Utama :
Komunikasi
Fokus :
BM 2.0 Kemahiran Membaca
Standard Kandungan : BM 2.2 Mengenal
huruf abjad
Standard Pembelajaran : BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad
Kesepaduan
Tunjang : FK 1.1.1
Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti huruf m, n, o dan p yang telah guru tuliskan pada papan putih
dengan betul.
ii.
Menampal bintik kumbang pada huruf yang telah ditetapkan pada gambar kumbang
secara bersepakat dengan betul.
iii.
Menyambung titik-titik huruf m, n, o dan p pada lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Menyebut abjad
dalam bentuk nyanyian
Bahan Bantu Mengajar : Papan kumbang, bintik kumbang, gam, lembaran
kerja dan kad imbasan
Kemahiran
Berfikir (KB) : Mengaplikasi dan
menganalisis
Penerapan Nilai :
Kejujuran, kerajinan dan kerjasama
Fokus MI :
Kecerdasan muzik, verbal-linguistik dan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Menyanyikan lagu abc
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka tentang abjad.
2. Guru meminta murid-murid
menyanyikan lagu abc bersama-sama.
|
PN
Kejujuran
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik dan muzik
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan huruf m, n, o dan p
|
1. Guru menulis huruf m, n,
o dan p di papan putih.
2. Guru menyebut huruf
tersebut satu per satu.
3. Guru meminta murid-murid
menyebut huruf tersebut satu per satu.
4. Guru menunjukkan huruf
tersebut secara rawak dan meminta murid-murid menyebut huruf tersebut.
|
KBAT
Menganalisis
PN
Kerajinan
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Menampal bintik kumbang pada huruf yang telah ditetapkan
|
1. Guru menyediakan papan
yang mempunyai gambar seekor kumbang yang mempunyai susunan huruf m, n, o dan
p secara rawak pada bahagian badannya.
2. Guru menyediakan kad
imbasan yang mempunyai huruf m, n, o dan p.
3. Guru meminta murid-murid
bersepakat memilih huruf tersebut lalu melekatkannya pada gambar kumbang itu.
4. Guru memanggil murid
secara sukarela lalu meminta murid menampalkan bintik kumbang bulat pada
huruf yang terdapat pada kad imbasan yang telah dipilih tadi pada huruf yang
terdapat pada kumbang.
|
ABM
Papan kumbang, bintik kumbang, gam dan kad imbasan
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan dan kerjasama
MI
Visual-ruang dan verbal-linguistk
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menyambung titik-titik huruf
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai huruf m, n, o dan p.
2. Guru menunjukkan
cara-cara untuk menulis huruf-huruf tersebut.
3. Guru meminta murid-murid
menyambung titik-titik huruf tersebut.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Imbas kembali
|
1. Guru meminta murid-murid memberitahu
perkara yang telah dipelajari.
|
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan: Aktiviti menampal bintik-bintik pada
kumbang dapat meningkatkan perkembangan psikomotor halus murid serta dapat
meningkatkan keupayaan murid dalam menumpukan tumpuan dalam melakukan sesuatu
perkara. Selain itu aktiviti yang telah dijalankan ini dapat meningkatkan
perkembangan bahasa dan komunikasi murid dalam aktiviti bersoal jawab tentang
huruf yang mereka pelajari.
Kelemahan: Segelintir murid tidak dapat menampal
bintik-bintik dengan betul pada badan kumbang. Hal ini menyebabkan
bintik-bintik tersebut terjatuh pada lantai.
Penambahbaikan: Guru perlu memastikan
murid-murid menampal bintik-bintik tersebut dengan betul.
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
BAHASA
MELAYU
|
|||
BM 3
|
BM 2.2 Mengecam dan menyebut abjad
|
1
|
Hanya boleh menyebut abjad.
|
2
|
Boleh mengecam dan menyebut sebahagian
abjad .
|
||
3
|
Boleh mengecam dan menyebut huruf besar
dan huruf kecil dengan betul.
|
||
PERKEMBANGAN
FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi / Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM / KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti huruf m, n, o dan p yang telah guru tuliskan pada papan
putih dengan betul
|
Item 2
Menampal bintik kumbang pada huruf yang telah ditetapkan pada gambar
kumbang secara bersepakat dengan betul.
|
Item 3.
Menyambung titik-titik huruf m, n, o dan p pada lembaran kerja dengan
betul
|
||
1.
|
* Nyatakan
skala yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan PengajaranHarian ini memberi manfaat kepada para pembaca
sekalian.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Kenali abjad m,n,o,p)"
Post a Comment