-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Kenali F dan G)


Blog Rancangan Pengajaran  Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan memberikan satu contoh Rancangan Pengajaran Harian terkini 2019 untuk guru/pendidik di prasekolah mahupun tadika untuk digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Kali ini, blog Rancangan Pengajaran  Harian untuk Prasekolah dan Tadika terkini 2019 akan meneruskan contoh RPH mengenai abjad.



Contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) kali ini bertajuk ’Mengenal abjad F dan G’. Pengajaran ini merupakan pengajaran mengenai mendidik kanak-kanak/murid mengenai huruf besar iaitu huruf F dan huruf G. Contoh RPH ini juga merupakan sambungan kepada contoh-contoh Rancangan Pengajaran Harian yang lalu.
Para guru/pendidik perlulah memulakan pengajaran abjad bermula dengan huruf A kemudian barulah boleh diikuti oleh abjad-abjad seterusnya. Hal ini supaya kanak-kanak/murid-murid lebih memahami tentang perkara yang dipelajari.
Contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) bertajuk ’Mengenal abjad F dan G’ adalah seperti berikut:

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Orked

Tarikh                                      : 17/4/2019 (Rabu)

Masa                                        : 9.30 a.m hingga 10.15 a.m

Bil pelajar                                : 11 Orang

Tajuk                                       : Mengenal abjad F dan G

Tunjang Utama                       : Komunikasi

Fokus                                      : BM 2.0 Kemahiran Membaca

Standard Kandungan              : BM 2.2 Mengenal huruf abjad

Standard Pembelajaran           : BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad

Kesepaduan Tunjang              : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus

Hasil Pembelajaran                  : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenalpasti huruf F dan G berdasarkan kad imbasan yang ditunjukkan dengan betul.
ii. Membentukkan doh buatan menjadi bentuk F dan G dengan betul.
iii. Memberitahu gambar objek yang terdapat pada kad imbasan dengan betul.


Pengetahuan Sedia Ada          : Menyebut huruf a hingga z dalam nyanyian

Bahan Bantu Mengajar           : Pembesar suara, kad imbasan, doh buatan, isi doh dan lembaran kerja

Kemahiran Berfikir (KB)        : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                       : Kejujuran dan kerajinan

Fokus MI                                : Kecerdasan muzik, visual-ruang dan verbal-linguistik




Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 5  Minit)

Memasang audio lagu abjad





1. Guru bersoal jawab dengan murid-murid mengenai pengetahuan mereka terhadap abjad.
2. Guru memasang audio mengenai lagu abjad.
3. Guru meminta murid-murid menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.
ABM
Pembesar suara

PN
Kejujuran

KBAT
Menganalisis

MI
Muzik, verbal-linguistik
Langkah 1
( 10  Minit)

Memberitahu huruf yang terdapat pada kad imbasan





1. Guru menunjukkad kad imbasan yang mempunyai huruf F dan G kepada murid-murid.
2. Guru memberitahu cara membunyikan huruf tersebut dengan betul.
3. Guru bersoal jawab dengan murid-murid mengenai huruf tersebut.
4. Guru meminta murid-murid memberitahu nama huruf-huruf tersebut.
ABM
Kad imbasan

KBAT
Menganalisis

PN
Kerajinan

MI
Verbal-linguistik

Langkah 2
( 10   Minit)

Membentuk huruf menggunakan doh buatan
1. Guru menyediakan doh buatan kepada murid-murid.
2. Guru menyediakan bekas pengisi doh kepada murid-murid.
3. Guru meminta murid-murid membentukkan doh tersebut menjadi huruf F dan G di atas kertas.

ABM
Doh buatan

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan

MI
Visual-ruang
Langkah 3
(  10  Minit)

Memberitahu gambar objek yang dilihat







1. Guru menunjukkan kad imbasan F dan G yang mempunyai gambar objek yang berkaitan dengan huruf-huruf tersebut.
2. Guru meminta murid-murid memberitahu gambar apakah yang mereka lihat pada kad imbasan tersebut.
ABM
Kad imbasan

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Penutup
(  10  Minit)

Menyambung titik-titik abjad





1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai F dan G
2. Guru meminta murid-murid menyambung titik-titik huruf tersebut.
KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik

Refleksi guru   :
Kelebihan: Penggunaan doh buatan dilihat amat menarik minat murid-murid untuk melakukan aktiviti membentuk huruf F dan G dengan menggunakan doh buatan pada kertas. Selain itu, aktiviti sebegini mampu meningkatkan perkembangan murid dari segi perkembangan psikomotor halus serta meningkatkan keupayaan mata-tangan murid-murid.

Kelemahan: Murid-murid dilihat berebut-rebut untuk membentuk doh buatan dengan menggunakan bekas mengisi huruf doh buatan itu. Hal ini kerana guru hanya mempunyai satu sahaja alat tersebut untuk digunakan dalam kelas.

Penambahbaikan: Guru perlu menggunakan peralatan yang mencukupi agar murid-murid tidak berebut untuk melaksanakan aktiviti dirancang.

KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

BAHASA MELAYU

BM 3
BM 2.2 Mengecam dan menyebut abjad
1
Hanya boleh menyebut abjad.


2
Boleh mengecam dan menyebut sebahagian abjad .


3
Boleh mengecam dan menyebut huruf besar dan huruf kecil dengan betul.
PERKEMBANGAN FIZIKAL

FK 1
FK 1.1 Perkembangan Motor Halus
1
Boleh menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.


2
Boleh melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.


3
Boleh melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih kompleks


Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1

Mengenalpasti huruf F dan G berdasarkan kad imbasan yang ditunjukkan dengan betul
Item 2

Membentukkan doh buatan menjadi bentuk huruf F dan G dengan betul
 Item 3
Memberitahu gambar objek yang terdapat pada kad imbasan dengan betul
1.



* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan PengajaranHarian ini memberi manfaat kepada para pembaca
semua.

0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Prasekolah/Tadika terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Kenali F dan G)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel