-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (Kenali bentuk asas)


Blog Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah dan Tadika 2019 kali ini akan menunjukkan contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah dan Tadika 2019mengenai bentuk-bentuk asas. Untuk pengetahuan para pembaca sekalian, di dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan terdapat Standard Pembelajaran yang berkisarkan tentang tajuk ini iaitu BM 2.1.1 Menyatakan lambang dan cetakan yang membawa makna tertentu. Oleh yang demikian, para pendidik/cikgu tadika mahupun prasekolah boleh memperkenalkan kepada kanak-kanak mengenal bentuk-bentuk asas melalui Standard Pembelajaran ini.



Bentuk-bentuk asas yang boleh diperkenalkan kepada kanak-kanak adalah:
1. Segiempat sama
2. Segiempat tepat
3. Segitiga
4. Bulat
5. Bujur.
Para pendidik/cikgu tadika mahupun prasekolah boleh memperkenalkan kepada kanak-kanak mengenai rupa bentuk bagi bentuk-bentuk asas yang telah dinyatakan seperti di atas tadi. Pelbagai kaedah ataupun alat bantu mengajar yang bagus boleh digunakan untuk meningkatkan lagi pemahaman kanak-kanak mengenai tajuk ini.

Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Dedikasi

Tarikh                                      : 8/4/2019 (Isnin)

Masa                                        : 9.30 am hingga 10.15 am

Bil pelajar                                : 11 Orang

Tajuk                                       : Kenali bentuk asas

Tunjang Utama                       : Komunikasi

Fokus                                      : 2.0 Kemahiran membaca

Standard Kandungan              : BM 2.1 Menguasai kemahiran prabaca

Standard Pembelajaran           : BM 2.1.1 Menyatakan lambang dan cetakan yang                                                                membawa makna tertentu

Kesepaduan Tunjang              : MA 6.2.1 Mengecam bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan

Hasil Pembelajaran                  : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Memberitahu semula nama bentuk-bentuk yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.

ii. Melukis bentuk-bentuk berdasarkan gambar yang telah guru lukiskan di hadapan kelas dengan betul.

iii. Mewarnakan gambar yang terdapat pada lembaran kerja dengan penuh semangat.


Pengetahuan Sedia Ada          :  Mengenal bentuk asas

Bahan Bantu Mengajar           : Lembaran kerja

Kemahiran Berfikir (KB)        : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                       : Kerjasama, keberanian dan kerajianan

Fokus MI                                : Kecerdasan verbal-linguistik dan visual-ruang





Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 10  Minit)

Melihat bentuk yang berada di dalam persekitaran kelas





1. Guru meminta murid-murid melihat bentuk yang berada di dalam persekitaran kelas.
2. Guru meminta murid-murid menunjukkan bentuk yang mereka jumpai didalam kelas.
PN
Kerjasama

KBAT
Menganalisis

MI
Visual-ruang
Langkah 1
( 10 Minit)

Memperkenalkan nama dan bentuk





1. Guru melukiskan bentuk-bentuk segitiga, bulatan, segi empat sama dan segi empat tepat di papan putih.
2. Guru menjelaskan nama dan maksud bentuk-bentuk tersebut.
3. Guru meminta murid-murid menyebut semula nama bentuk-bentuk tersebut dengan betul.
KBAT
Menganalisis

PN
Keberanian

MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
Langkah 2
(  10  Minit)

Melengkapkan bentuk
1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai gambar surih berbentuk segiempat tepat, segiempat sama, segitiga dan bulatan.
2. Guru menunjukkan contoh membuat bentuk berbentuk segiempat tepat, segiempat sama, segitiga dan bulatan di hadapan kelas.
3. Guru meminta setiap orang murid melengkapkan bentuk itu dengan menggunakan pencil dengan betul.

ABM
Lembaran kerja

KBAT
 Mengaplikasi

PN
Kerajinan

MI
Visual-ruang
Langkah 3
( 10   Minit)

Mewarna bentuk robot







1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai gambar robot yang terdiri dari pelbagai bentuk.
2. Guru meminta murid-murid mewarnakan bentuk itu dengan baik.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan

MI
Visual-ruang

Penutup
(  5  Minit)

Imbas kembali bentuk yang dipelajari



1. Guru meminta murid-murid memberitahu semula bentuk-bentuk yang telah dipelajari.
KBAT
Menganalisis

PN
Kerjasama

Refleksi Guru :

Kelebihan: Dapat menarik minat murid terutamanya semasa menjalankan langkah 3 iaitu mewarnakan bentuk yang terdapat pada lembaran kerja yang mempunyai bentuk robot. Selain itu, untuk langkah kedua, murid-murid dilihat dapat melukiskan keempat-empat bentuk di ajar dengan baik. Hal ini demikian kerana murid-murid hanya perlu menyambungkan sahaja titik pada setiap bentuk yang terdapat pada lembaran kerja tersebut.

Kelemahan : Semasa memberikan lembaran kerja kepada murid-murid pada langkah ketiga, murid-murid telahpun mewarna bentuk tersebut terlebih dahulu sebelum mendengar arahan daripada guru. Hal ini menyebabkan guru tidak dapat menjalankan pengajaran dengan baik.

Penambahbaikan: Guru perlu memberikan arahan yang jelas kepada murid-murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran agar murid-murid dapat belajar dalam suasana yang terancang dan harmoni.

KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

MATEMATIK AWAL

MA 13
MA 6.2  Pengetahuan tentang bentuk
1
Boleh menamakan bentuk dua dimensi.


2
Boleh menamakan bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.


3
Boleh menghasilkan bentuk baharu dari gabungan bentuk tiga dimensi


Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Memberitahu semula nama bentuk-bentuk yang telah guru tunjukkan di hadapan kelas dengan betul.

Item 2
Melukis bentuk-bentuk berdasarkan gambar yang telah guru lukiskan di hadapan kelas dengan betul.

Item 3
Mewarnakan gambar yang terdapat pada lembaran kerja dengan penuh semangat.
1.



* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian ini dapat membantu dan memberi manfaat kepada para pembaca sekalian.


0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (Kenali bentuk asas)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel