-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (Kenali huruf q,r,s,t)

Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah 2019 pada blog ini akan menunjukkan contoh RPH Prasekolah mengenali tajuk Mengenali Huruf abjad kecil q,r,s dan t. Mengenali abjad ini juga terkandung dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) pada bahagian Tunjang Komunikasi iaitu pada Standard Kandungannya (BM 2.2 Mengenal huruf abjad).






Abjad merupakan salah satu elemen penting yang harus diperkenalkan kepada kanak-kanak sejak dari awal usia mereka. Ibu bapa seharusnya memainkan peranan mereka dalam menerapkan ilmu mengenai kepentingan mengenali abjad-abjad. Hal ini demikian untuk memudahkan anak-anak mereka menerapkan gaya pembacaan setelah umur anak-anak meningkat serta memudahkan kemahiran kanak-kanak untuk membaca segala jenis media pembacaan.

Berikut merupakan butiran mengenai contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah:

Tunjang utama: Komunikasi

Fokus: BM 2.0 Kemahiran membaca

Standard Kandungan: BM 2.2 Mengenal huruf abjad

Standard Pembelajaran: BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad

Kesepaduan Tunjang: FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah


Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Dedikasi

Tarikh                                      : 6/5/2019 (Isnin)

Masa                                        : 9.30 a.m hingga 10.15 a.m

Bil pelajar                                : 11 Orang

Tajuk                                       : Kenali huruf q, r, s dan t

Tunjang Utama                       : Komunikasi

Fokus                                      : BM 2.0 Kemahiran Membaca

Standard Kandungan              : BM 2.2 Mengenal huruf abjad

Standard Pembelajaran           : BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad

Kesepaduan Tunjang              : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus

Hasil Pembelajaran                  : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenalpasti huruf q, r, s dan t melalui melihat huruf-huruf yang telah guru tuliskan dihadapan kelas dengan baik.
ii. Mengetahui cara menulis huruf q, r, s dan t dengan cara menampal butang baju pada huruf tersebut dengan betul.
iii. Menulis huruf q, r, s dan t melalui aktiviti menyambung titik-titik agar membentuk huruf yang lengkap dengan betul.



Pengetahuan Sedia Ada          :  Menyebut abjad dalam bentuk nyanyian

Bahan Bantu Mengajar           : Kertas, butang baju, gam dan lembaran kerja

Kemahiran Berfikir (KB)        : Mengaplikasi dan menganalisis

Penerapan Nilai                       : Kejujuran, kerajinan dan kerjasama

Fokus MI                                : Kecerdasan muzik, verbal-linguistik dan visual-ruang

Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 5  Minit)

Menyanyikan lagu abc





1. Guru bersoal jawab dengan murid-murid mengenai pengetahuan mereka tentang abjad.
2. Guru meminta murid-murid menyanyikan lagu abc bersama-sama.
3. Guru menyatakan hasil pembelajaran pada hari ini.
PN
Kejujuran

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik dan muzik
Langkah 1
( 10  Minit)

Memperkenalkan huruf q, r, s dan t





1. Guru menulis huruf q, r, s dan t di papan putih.
2. Guru menyebut huruf tersebut satu per satu.
3. Guru meminta murid-murid menyebut huruf tersebut satu per satu.
4. Guru menunjukkan huruf tersebut secara rawak dan meminta murid-murid menyebut huruf tersebut.
PN
Kerajinan

KBAT
Menganalisis

MI
Verbal-linguistik

Langkah 2
(  10  Minit)

Mengetahui cara menulis huruf q, r, s dan t dengan menggunakan butang baju
1. Guru menyediakan kertas yang mempunyai huruf q, r, s dan t lalu menampalnya pada papan putih.
2. Guru menunjukkan demonstrasi untuk melakukakan aktiviti ini iaitu mengambil beberapa biji butang baju kemudian menampalnya pada huruf-huruf tersebut.
3. Guru meminta setiap orang murid datang ke hadapan dan menampal butang baju itu pada huruf yang dilekatkan pada papan putih.
4. Murid-murid menampal butang baju pada huruf q, r, s dan t yang dilekatkan pada papan putih.
ABM
Kertas, butang baju dan gam

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan dan kerjasama

MI
Visual-ruang dan verbal-linguistk
Langkah 3
( 10   Minit)

Menyambung titik-titik huruf

Huruf: q, r, s dan t






1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai huruf q, r, s dan t
2. Guru menunjukkan cara-cara untuk menulis huruf-huruf tersebut.
3. Guru meminta murid-murid menyambung titik-titik huruf tersebut.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik
Penutup
( 10   Minit)

Imbas kembali

Contoh soalan:
1) Seronok ke belajar hari ini?





1. Guru bertanya kepada murid-murid mengenai perasaan mereka setelah mempelajari topik yang diajarkan.
2. Guru meminta murid-murid memberitahu perkara yang telah dipelajari.
MI
Verbal-linguistik

Refleksi guru   :
Kelebihan: Aktiviti menampal butang baju pada kad imbasan huruf dilihat dapat menarik minat murid-murid untuk lebih mempelajari mengenai topik yang diajarkan. Selain itu, aktiviti tersebut secara tidak langsung dapat meningkatkan perkembangan murid dari segi psikomotor halus serta meningkatkan perkembangan kognitif murid.
Kelemahan: Terdapat segelintir murid tidak dapat menampal butang baju dengan betul pada kad imbasan huruf.
Penambahbaikan: Guru perlu meminta murid-murid supaya menggunakan gam yang betul pada butang baju.



KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

BAHASA MELAYU

BM 3
BM 2.2 Mengecam dan menyebut abjad
1
Hanya boleh menyebut abjad.


2
Boleh mengecam dan menyebut sebahagian abjad .


3
Boleh mengecam dan menyebut huruf besar dan huruf kecil dengan betul.
PERKEMBANGAN FIZIKAL

FK 1
FK 1.1 Perkembangan Motor Halus
1
Boleh menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.


2
Boleh melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.


3
Boleh melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih kompleks.

Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Mengenalpasti huruf q, r, s dan t melalui melihat huruf-huruf yang telah guru tuliskan dihadapan kelas dengan baik.
Item 2
Mengetahui cara menulis huruf q, r, s dan t dengan cara menampal butang baju pada huruf tersebut dengan betul.
Item 3
Menulis huruf q, r, s dan t melalui aktiviti menyambung titik-titik agar membentuk huruf yang lengkap dengan betul.

* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah ini memberi manfaat kepada para pembaca sekalian.





0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (Kenali huruf q,r,s,t)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel