Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (kenali huruf u,v,w,x)
Tuesday, 30 May 2023
Add Comment
Contoh
Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini 2019 kali ini menunjukkan
contoh untuk para pendidik atau guru di prasekolah mahupun tadika dalam membina
Rancangan Pengajaran Harian mengenai tajuk kenali abjad. Kali ini blog ini akan
menunjukkan cara melakukan Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah lengkap
mengenai tajuk kenali huruf u,v,w dan x.
Sebagaimana
yang telah sedia maklum, abjad merupakan salah satu perkara yang wajib
diperkenalkan kepada kanak-kanak di usia awal mereka lagi. Hal ini demikian
kerana, abjad memainkan peranan penting terhadap diri setiap orang kanak-kanak
ini untuk mereka melakukan aktiviti pembacaan seperti membaca buku cerita dan
sebagainya lagi.
Oleh
yang demikian, para pendidik mahupun guru di prasekolah dan tadika perlulah
memainkan peranan penting dalam memberikan pendidikan kanak-kanak sewaktu
mereka berada di prasekolah mahupun tadika.
Disini
terdapat satu contoh Rancangan Pengajaran Harian lengkap mengenai tajuk kenaliabjad (u,v,w,x).
Rancangan Pengajaran Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh : 8/5/2019 (Rabu)
Masa :
9.30 a.m hingga 10.15 a.m
Bil pelajar :
11 Orang
Tajuk :
Kenali huruf u, v, w dan x
Tunjang Utama :
Komunikasi
Fokus :
BM 2.0 Kemahiran Membaca
Standard Kandungan : BM 2.2 Mengenal
huruf abjad
Standard Pembelajaran : BM 2.2.1 Mengenal pasti abjad
Kesepaduan
Tunjang : FK 1.1.1
Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
murid-murid dapat:-
i.
Mengenalpasti huruf u, v, w dan x dengan cara menyebut huruf u, v, w dan x yang
guru tunjukkan pada papan putih secara rawak dengan betul.
ii.
Mengecam huruf u, v, w dan x dengan cara menampal pelekat berbentuk buah pada
gambar pokok berdasarkan huruf yang dikehendaki dengan betul.
iii.
Menulis huruf u, v, w dan x melalui cara menyambung garisan putus-putus untuk
membentuk huruf u, v, w dan x pada lembaran kerja dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Menyebut abjad
dalam bentuk nyanyian
Bahan Bantu Mengajar : Gambar pokok, pelekat, lembaran kerja dan gam
Kemahiran
Berfikir (KB) : Mengaplikasi dan
menganalisis
Penerapan Nilai :
Kejujuran, kerajinan dan kerjasama
Fokus MI :
Kecerdasan muzik, verbal-linguistik dan visual-ruang
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Menyanyikan lagu abc
|
1. Guru bersoal jawab dengan
murid-murid mengenai pengetahuan mereka tentang abjad.
2. Guru meminta murid-murid
menyanyikan lagu abc bersama-sama.
3. Guru menyatakan hasil
pembelajaran pada hari ini.
|
PN
Kejujuran
KBAT
Mengaplikasi
MI
Verbal-linguistik dan muzik
|
Langkah 1
( 10 Minit)
|
Memperkenalkan huruf u, v, w dan x
|
1. Guru menulis huruf u, v, w dan x
di papan putih.
2. Guru menyebut huruf tersebut
satu per satu.
3. Guru meminta murid-murid
menyebut huruf tersebut satu per satu.
4. Guru menunjukkan huruf
tersebut secara rawak dan meminta murid-murid menyebut huruf tersebut.
5. Murid-murid menyebut
huruf-huruf yang guru tunjukkan secara rawak dengan betul.
|
PN
Kerajinan
KBAT
Menganalisis
MI
Verbal-linguistik
|
Langkah 2
( 10 Minit)
|
Menampal pelekat pada huruf u, v, w dan x
|
1. Guru menyediakan gambar pokok yang mengandungi huruf u, v, w dan x.
2. Guru menyediakan pelekat berbentuk bulat kepada murid-murid.
3. Guru menulis huruf u, v, w dan x pada papan putih lalu meminta
murid-murid menampal pelekat bulat pada huruf yang guru nyatakan.
4. Murid-murid menampal pelekat berbentuk bulat pada huruf yang
terdapat pada gambar pokok berdasarkan huruf yang guru nyatakan di papan
putih.
|
ABM
Gambar pokok, pelekat dan gam
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan dan kerjasama
MI
Visual-ruang dan verbal-linguistk
|
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Menyambung titik-titik huruf
Huruf: u, v, w dan x
|
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai huruf u, v, w dan x
2. Guru menunjukkan
cara-cara untuk menulis huruf-huruf tersebut.
3. Guru meminta murid-murid
menyambung titik-titik huruf tersebut.
|
ABM
Lembaran kerja
KBAT
Mengaplikasi
PN
Kerajinan
MI
Verbal-linguistik
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Imbas kembali
Contoh soalan:
1) Seronok ke belajar hari ini?
|
1. Guru bertanya kepada
murid-murid mengenai perasaan mereka setelah mempelajari topik yang
diajarkan.
2. Guru meminta murid-murid
memberitahu perkara yang telah dipelajari.
|
MI
Verbal-linguistik
|
Refleksi guru :
Kelebihan:
Kelemahan:
Penambahbaikan:
KOD
|
KONSTRUK
|
STANDARD PRESTASI
|
|
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
BAHASA
MELAYU
|
|||
BM 3
|
BM 2.2 Mengecam dan menyebut abjad
|
1
|
Hanya boleh menyebut abjad.
|
2
|
Boleh mengecam dan menyebut sebahagian
abjad .
|
||
3
|
Boleh mengecam dan menyebut huruf besar
dan huruf kecil dengan betul.
|
||
PERKEMBANGAN
FIZIKAL
|
|||
FK 1
|
FK 1.1
Perkembangan Motor Halus
|
1
|
Boleh
menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.
|
2
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.
|
||
3
|
Boleh
melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih
kompleks.
|
Standard Prestasi / Pentaksiran
Bil
|
Nama murid
|
ITEM / KEMAHIRAN
|
||
Item 1
Mengenalpasti huruf u, v, w dan x dengan cara
menyebut huruf u, v, w dan x yang guru tunjukkan pada papan putih secara
rawak dengan betul.
|
Item 2
Mengecam huruf u, v, w dan x dengan cara menampal pelekat berbentuk
buah pada gambar pokok berdasarkan huruf yang dikehendaki dengan betul.
|
Item 3
Menulis huruf u, v, w dan x melalui cara menyambung garisan
putus-putus untuk membentuk huruf u, v, w dan x pada lembaran kerja dengan
betul.
|
||
1.
|
* Nyatakan
skala yang bersesuaian dengan murid
Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian kali ini memberi manfaat kepada para pembaca sekalian.
Baca juga: Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (Kenali bentuk asas)
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi (kenali huruf u,v,w,x)"
Post a Comment