-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019- Tunjang Komunikasi (Kenali huruf I,J,K,L)


Blog Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah dan Tadika terkini 2019 pada kali ini akan menunjukkan contoh untuk membina Rancangan Pengajaran HarianPrasekolah/Tadika mengenai tajuk ’Mengenal huruf besar I, J, K dan L’.


Blog ini pada kali ini masih lagi menunjukkan contoh Rancangan Pengajaran Harian Tadika/Prasekolah dalam aspek mengenal abjad dan ini merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian sambungan pada contoh-contoh Rancangan Pengajaran Harian yang lalu.
Sebagaimana yang telah sedia maklum, abjad sememangnya perkara atau pembelajaran yang amat penting serta perlu diketahui oleh setiap orang kanak-kanak. Abjad terdiri daripada 2 jenis iaitu:
1. Huruf kecil
2. Huruf besar.
Kedua-dua jenis abjad ini sememangnya perlu kanak-kanak tahu serta memahaminya dengan mudah. Para guru/pendidik mempunyai pelbagai cara ataupun kaedah mengenai cara mendidik kanak-kanak untuk memahami perkara ini.
Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Orked

Tarikh                                      : 15/4/2019 (Isnin)

Masa                                        : 9.30 a.m hingga 10.15 a.m

Bil pelajar                                : 11 Orang

Tajuk                                       : Mengenal huruf I, J, K dan L

Tunjang Utama                       : Komunikasi

Fokus                                      : BM 1.0 Kemahiran Mendengar Dan Bertutur

Standard Kandungan              : BM 1.3 Mendengar dan mengecam bunyi bahasa

Standard Pembelajaran           : BM 1.3.1 Mendengar dan menyebut abjad

Kesepaduan Tunjang              : FK 1.1.1 Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan penggunaan motor halus

Hasil Pembelajaran                  : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenalpasti huruf I, J, K dan L yang dilihat pada kad imbasan dengan betul.
ii. Mencantumkan puzzle yang mempunyai huruf I, J, K dan L secara bekerjasama dengan baik.
iii. Menyambungkan titik-titik huruf I, J, K dan L yang terdapat pada lembaran kerja dengan betul.


Pengetahuan Sedia Ada          :  Tahu menyebut huruf A hingga Z dalam nyanyian

Bahan Bantu Mengajar           : Pembesar suara, kad imbasan, puzzle dan lembaran kerja

Kemahiran Berfikir (KB)        : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                       : Hemah tinggi, kerajinan dan kerjasama

Fokus MI                                : Kecerdasan muzik dan verbal-linguistik




Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 10  Minit)

Menyanyikan Lagu Kanak Kanak | ABC | Didi & Friends:


1. Guru memesang lagu mengenal ABC kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.

ABM
Pembesar suara

PN
Hemah tinggi

KBAT
Mengaplikasi

MI
Muzik
Langkah 1
( 10  Minit)

Menunjukkan kad imbasan yang mempunyai huruf I, J, K dan L





1. Guru menunjukkan kad imbasan yang mempunyai huruf I, J, K dan L kepada murid-murid.
2. Guru menyebut nama huruf-huruf tersebut satu per satu.
3. Guru meminta murid-murid menyebut huruf-huruf tersebut satu per satu.

ABM
Kad imbasan

KBAT
Mengaplikasi

PN
Hemah tinggi

MI
Verbal-linguistik

Langkah 2
(  10  Minit)

Mencantum puzzle huruf I, J, K dan L
1. Guru menyediakan puzzle yang mempunyai huruf I, J, K dan L.
2. Guru menunjukkan contoh untuk melakukan aktiviti tersebut.
3. Guru meminta murid-murid bekerjasama mencantum puzzle huruf tersebut.

ABM
Puzzle

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerjasama

MI
Verbal-linguistik
Langkah 3
(  10  Minit)

Menyambungkan titik-titik huruf I, J, K dan L.





1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai titik-titik huruf I, J, K dan L.
2. Guru meminta murid-murid menyambungkan titik-titik huruf tersebut dengan betul.
ABM
Lembaran kerja

KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
Penutup
(  5  Minit)

Mengimbas kembali huruf-huruf yang dipelajari





1. Guru meminta murid-murid mengimbas kembali huruf-huruf yang dipelajari.
KBAT
Menganalisis

PN
Kerjasama
MI
Kerjasama

Refleksi Guru :
Kelebihan: Penggunaan papan padanan dapat menarik minat murid-murid untuk memadankan huruf yang sama antara satu sama lain. Selain itu, penggunaan gambar objek berdasarkan huruf pada kad imbasan juga dapat menarik perhatian murid-murid untuk membaca dan memadakan huruf yang sama pada papan padanan.

Kelemahan: Murid-murid didapati berebut-rebut semasa ingin melakukan aktiviti padanan nombor pada papan padanan itu. Hal ini keranan kad imbasan yang disediakan tidak cukup digunakan untuk semua murid.

Penambahbaikan: Alat bantu mengajar perlulah disediakan secukupnya untuk kegunaan murid-murid.


KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

PERKEMBANGAN FIZIKAL

FK 1
FK 1.1 Perkembangan Motor Halus
1
Boleh menjalankan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor halus.


2
Boleh melakukan kemahiran motor halus menggunakan alatan dengan cara yang betul.


3
Boleh melakukan kemahiran motor halus yang melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih kompleks.

Standard Prestasi / Pentaksiran

Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1
Mengenalpasti huruf I, J, K dan L yang dilihat pada kad imbasan dengan betul
Item 2
Mencantumkan puzzle yang mempunyai huruf I, J, K dan L secara bekerjasama dengan baik.
 Item 3 Menyambungkan titik-titik huruf I, J, K dan L yang terdapat pada lembaran kerja dengan betul
1.




* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid


Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika ini memberi manfaat kepada para pembaca semua.

Baca juga: Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Mengenal a,b,c,d)

0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019- Tunjang Komunikasi (Kenali huruf I,J,K,L)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel