-->

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Mengenal a,b,c,d)


Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah/Tadika terkini kali ini akan menunjukkan contoh untuk melakukan Rancangan Pengajaran Harian mengenai tajuk ’Mengenalabjad a,b,c dan d).


Sebagaimana yang telah diulaskan pada contoh Rancangan Pengajaran Harian yang lalu, mengenal abjad merupakan antara perkara utama yang harus diperkenalkan kepada kanak-kanak sewaktu usia awal mereka. Hal ini demikian supaya, kanak-kanak tidak akan menjadi seorang yang buta huruf seaktu umur mereka meningkat usia.
Jika didapati ada di antara kanak-kanak yang mengalami masalah buta huruf, sesungguhnya perkara itu haruslah dipandang serius terutamanya para ibu bapa dan para pendidik. Oleh yang demikian, disini terdapat satu contoh Rancangan Pengajaran Harian yang boleh digunakan oleh para pendidik/guru tadika mahupun prasekolah dalam membina pengajaran mengenai tajuk mengenal abjad ini.
Rancangan Pengajaran Harian

Kelas                                       : 4 Dedikasi

Tarikh                                      : 10/4/2019 (Rabu)

Masa                                        : 9.30 am hingga 10.15 am

Bil pelajar                                : 11 Orang

Tajuk                                       : Mengenal huruf a, b, c dan d

Tunjang Utama                       : Komunikasi

Fokus                                      : BM 1.0 Kemahiran Mendengar Dan Bertutur

Standard Kandungan              : BM 1.3 Mendengar dan mengecam bunyi bahasa

Standard Pembelajaran           : BM 1.3.1 Mendengar dan menyebut abjad

Kesepaduan Tunjang              : KD 2.3.1 Bertanya dengan yakin

Hasil Pembelajaran                  : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-

i. Mengenalpasti huruf a, b, c dan d yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan baik.
ii. Menyebut huruf a, b, c dan yang terdapat pada kad imbasan yang ditunjukkan dengan penuh semangat.
iii. Menulis huruf a, b, c dan d yang terdapat pada lembaran kerja dengan betul.

Pengetahuan Sedia Ada          :  Menyanyikan lagu ABC dari huruf A hingga Z

Bahan Bantu Mengajar           : Komputer riba dan lembaran kerja

Kemahiran Berfikir (KB)        : Menganalisis dan mengaplikasi

Penerapan Nilai                       : Hemah tinggi, kerjasama, keberanian dan kerajinan

Fokus MI                                : Kecerdasan verbal-linguistik dan visual-ruang










Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi
( 10  Minit)

Menyanyikan Lagu Kanak Kanak | ABC | Didi & Friends:


1. Guru menunjukkan lagu ABC kepada murid-murid.
2. Guru meminta murid-murid menyanyikan lagu ABC bersama-sama.

ABM
Komputer riba

PN
Hemah tinggi

KBAT
Mengaplikasi

MI
Verbal-linguistik
Langkah 1
( 10  Minit)

Menunjukkan huruf a, b, c dan d di papan putih





1. Guru menunjukkan huruf a, b, c dan d di papan putih.
2. Guru menyebut huruf-huruf tersebut di hadapan kelas.
3. Guru meminta murid-murid menyebut huruf-huruf tersebut bersama-sama.

KBAT
Menganalisis

PN
Kerjasama

Langkah 2
( 10  Minit)

Menunjukkan kad imbasan di hadapan kelas
1. Guru menyediakan sebuah bekas yang mempunyai kad imbasan yang mempunyai huruf a, b, c dan d.
2. Guru meminta seorang murid secara sukarela supaya mengambil kad imbasan yang terdapat pada bekas tersebut.
3. Guru meminta murid tersebut menunjukkan kad imbasan huruf yang diperolehi tadi di hadapan kelas.
4. Guru meminta murid-murid menyebut huruf tersebut bersama-sama.

ABM
Kad imbasan

PN
Kerjasama, keberanian

MI
Visual-ruang, verbal-linguistik
Langkah 3
(10   Minit)

Menyambung titik-titik huruf pada lembaran kerja







1. Guru menyediakan lembaran kerja yang mempunyai huruf a, b, c dan d.
2. Guru meminta murid-murid menyambungkan titik huruf tersebut dengan betul.
ABM
Lembaran kerja


KBAT
Mengaplikasi

PN
Kerajinan
MI
Visual-ruang

Penutup
(  5  Minit)

Mengingati huruf yang telah dipelajari





1. Guru meminta murid-murid mengimbas kembali mengenai huruf-huruf yang telah dipelajari.
KBAT
Menganalisis



Refleksi Guru :
Kelebihan- Menunjukkan video mengenali kenali abc semasa set induksi dilhat dapat meningkatkan minat murid serta menaikkan semangat ingin tahu terhadap pengajaran yang akan berlangsung. Hal ini menyebabkan suasana pembelajaran terkawal serta guru dapat menjalankan pengajaran sebagaimana yang telah di rancang. Selain itu, pada lembaran kerja yang diberikan kepada murid-murid mempunyai pelbagai gambar. Hal ini akan meningkatkan pengetahuan murid dalam mengenali nama sesuatu perkara.
Kelemahan- Segelintir murid-murid dilihat tidak menunjukkan minat terhadap penggunaan lembaran kerja dalam proses pembelajaran.  Hal ini mungkin disebabkan waktu PdP ini berlangsung pada akhir waktu persekolahan dan murid-murid asyik berfikir untuk pulang ke rumah sahaja.
Penambahbaikan- Guru perlu mencipta alat bantu mengajar yang lebih menarik minat murid agar sentiasa konsisten fokus dalam proses pengajaran dan pembelajaran.






KOD
KONSTRUK

STANDARD PRESTASI

TAHAP PENGUASAAN

TAFSIRAN

KETERAMPILAN DIRI

KD 5
KD 2.3 Membina keyakinan untuk berkomunikasi
1
Boleh berinteraksi dengan orang tertentu sahaja.


2
Boleh berinteraksi dengan orang lain.


3
Boleh berinteraksi dan memberi pendapat dengan yakin dalam pelbagai situasi.

Standard Prestasi / Pentaksiran


Bil

Nama murid
ITEM / KEMAHIRAN

Item 1 Mengenalpasti huruf a, b, c dan d yang guru tunjukkan di hadapan kelas dengan baik.

Item 2
Menyebut huruf a, b, c dan yang terdapat pada kad imbasan yang ditunjukkan dengan penuh semangat
Item 3
Menulis huruf a, b, c dan d yang terdapat pada lembaran kerja dengan betul
1.



* Nyatakan skala yang bersesuaian dengan murid

Semoga contoh Rancangan Pengajaran Harian ini memberi manfaat kepada semua.


0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah terkini 2019-Tunjang Komunikasi(Mengenal a,b,c,d)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel