Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Tadika/Prasekolah ( Kenali bentuk asas)
Rancangan Pengajaran
Harian
Kelas :
4 Dedikasi
Tarikh :
8/4/2019 (Isnin)
Masa : 9.30 am
hingga 10.15 am
Bil
pelajar :
11 Orang
Tajuk
:
Kenali bentuk asas
Tunjang
Utama : Komunikasi
Fokus : 2.0
Kemahiran membaca
Standard
Kandungan :
BM 2.1 Menguasai kemahiran prabaca
Standard
Pembelajaran : BM 2.1.1 Menyatakan
lambang dan cetakan yang membawa makna tertentu
Kesepaduan Tunjang : MA 6.2.1 Mengecam
bentuk segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
i.
Memberitahu semula nama bentuk-bentuk yang telah guru tunjukkan di hadapan
kelas dengan betul.
ii.
Melukis bentuk-bentuk berdasarkan gambar yang telah guru lukiskan di hadapan kelas
dengan betul.
iii.
Mewarnakan gambar yang terdapat pada lembaran kerja dengan penuh semangat.
Pengetahuan
Sedia Ada : Mengenal bentuk asas
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja
Kemahiran Berfikir (KB) : Menganalisis dan mengaplikasi
Penerapan
Nilai :
Kerjasama, keberanian dan kerajianan
Fokus
MI :
Kecerdasan verbal-linguistik dan visual-ruang
Masa / Langkah |
Isi Pelajaran |
Aktiviti P&P |
Catatan |
Set Induksi ( 10 Minit) |
Melihat bentuk yang berada di dalam persekitaran kelas |
1. Guru meminta murid-murid
melihat bentuk yang berada di dalam persekitaran kelas. 2. Guru meminta murid-murid
menunjukkan bentuk yang mereka jumpai didalam kelas. |
PN Kerjasama KBAT Menganalisis MI Visual-ruang |
Langkah 1 ( 10 Minit) |
Memperkenalkan nama dan bentuk |
1. Guru melukiskan
bentuk-bentuk segitiga, bulatan, segi empat sama dan segi empat tepat di
papan putih. 2. Guru menjelaskan nama dan
maksud bentuk-bentuk tersebut. 3. Guru meminta murid-murid
menyebut semula nama bentuk-bentuk tersebut dengan betul. |
KBAT Menganalisis PN Keberanian MI Visual-ruang,
verbal-linguistik |
Langkah 2 ( 10 Minit) |
Melengkapkan bentuk |
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar surih berbentuk segiempat tepat, segiempat sama,
segitiga dan bulatan. 2. Guru menunjukkan contoh
membuat bentuk berbentuk segiempat tepat, segiempat sama, segitiga dan
bulatan di hadapan kelas. 3. Guru meminta setiap orang
murid melengkapkan bentuk itu dengan menggunakan pencil dengan betul. |
ABM Lembaran kerja KBAT Mengaplikasi PN Kerajinan MI Visual-ruang |
Langkah 3 ( 10 Minit) |
Mewarna bentuk robot |
1. Guru menyediakan lembaran
kerja yang mempunyai gambar robot yang terdiri dari pelbagai bentuk. 2. Guru meminta murid-murid
mewarnakan bentuk itu dengan baik. |
ABM Lembaran kerja KBAT Mengaplikasi PN Kerajinan MI Visual-ruang |
Penutup ( 5 Minit) |
Imbas kembali bentuk yang dipelajari |
1. Guru meminta murid-murid
memberitahu semula bentuk-bentuk yang telah dipelajari. |
KBAT Menganalisis PN Kerjasama |
Refleksi Guru
:
Kelebihan: Dapat
menarik minat murid terutamanya semasa menjalankan langkah 3 iaitu mewarnakan
bentuk yang terdapat pada lembaran kerja yang mempunyai bentuk robot. Selain
itu, untuk langkah kedua, murid-murid dilihat dapat melukiskan keempat-empat
bentuk di ajar dengan baik. Hal ini demikian kerana murid-murid hanya perlu
menyambungkan sahaja titik pada setiap bentuk yang terdapat pada lembaran kerja
tersebut.
Kelemahan : Semasa
memberikan lembaran kerja kepada murid-murid pada langkah ketiga, murid-murid
telahpun mewarna bentuk tersebut terlebih dahulu sebelum mendengar arahan
daripada guru. Hal ini menyebabkan guru tidak dapat menjalankan pengajaran
dengan baik.
Penambahbaikan: Guru
perlu memberikan arahan yang jelas kepada murid-murid dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran agar murid-murid dapat belajar dalam suasana yang terancang dan
harmoni.
0 Response to "Contoh Rancangan Pengajaran Harian untuk Tadika/Prasekolah ( Kenali bentuk asas)"
Post a Comment